Nu het einde van de crisis in zicht is, moet er weer ruimte komen om te investeren in het merk.
Socialnetwerksites poor man's marketing? We leven in een tijdperk waarin we dagelijks worden geconfronteerd met nieuwe ontwikkelingen op het internet. Die ontwikkelingen worden vrijwel altijd vergezeld met groeicijfers of groeipercentages. In de wereld van het internet lijkt een groei van 50% aan de lage kant en van een omzet van 100 miljoen kijkt niemand raar op. We kunnen er wel wat kanttekeningen bij plaatsen. De opkomst van de social netwerk sites heeft iedereen verrast, mij in ieder geval wel.
Instagram staat bekend als het platform voor het delen van foto’s. Dankzij de mogelijkheden van de verschillende foto Apps en natuurlijk met behulp van de eigen filters slaagde Instagram erin om binnen enkele jaren een groep van 100 miljoen gebruikers naar zich toe te trekken. Dat aantal groeit nog steeds met een procent of tien per maand. De gebruikers zijn trouw, zo’n 90 miljoen mensen bezoeken het platform regelmatig.
Het klinkt nog een beetje vreemd maar stel je kunt kiezen uit twee marketingmanagers. De een heeft een Peerindex van 50 en de ander heeft een Peerindex van 20. Voor de rest zijn alle kwalificaties hetzelfde. Wie zou je kiezen.Ik stelde de vraag afgelopen maanden aan verschillende beslissingsnemers. Het antwoord was weinig verrassend. Peerindex 50 krijgt de baan.
De ideale tweet voor een A-merk bestaat. Hoe zie die tweet er uit en wanneer plaats je hem. Buddy media onderzocht de tweets van 300 internationaal opererende A-merken. Als je een bericht post op Twitter is het natuurlijk mooi als die tweet ook gelezen wordt. Nu Twitter al wat langer bestaat beginnen we ervaringen op te doen. Met die ervaringen komen ook de onvermijdelijke onderzoeken. Zo weidde techblog Mashable onlangs een artikel aan een onderzoek dat door Buddy media was uitgevoerd.
E-health en zelfmanagement zijn steekwoorden voor de komende jaren. De toenemende kosten voor de zorg zal de patiënt verder naar het internet drijven, omdat hij daar tegen lagere kosten behandeld kan worden. Op dit moment willen de zorgverzekeraars er nog niet echt aan, het gaat immers om preventie en dat is niet het traditionele werkveld van de verzekeraars. Zodra de zorgverzekeraars over gaan tot het vergoeden van zelfmanagement oplossingen staat de zorg op zijn kop, zoveel is wel duidelijk.
De opdrachtgever heeft het moeilijk. Het palet van communicatie mogelijkheden is overweldigend. Het lijkt alsof de wet van More ook hier heeft toegeslagen. Twee decennia terug had je grofweg de “above the line” bureaus, die zich ophielden binnen het domein van de merkontwikkeling en de “below the line bureaus” voor de acties. Het zal ergens in de jaren tachtig zijn geweest maar uno momento dado, kreeg elke communicatievorm zijn eigen bureau.
Ongeveer 20.000 twitteraars zijn verantwoordelijk voor de helft van het gebruik van twitter. Dit is de verrassende uitkomst van een onderzoek dat is verricht door een research team van Yahoo.