Die historie herhaalt zich nu in extremo met internet bureaus. Al die bureaus komen er dus bij, met als gevolg dat je als middelgrote opdrachtgever nu toch al snel met een stuk of tien bureaus om tafel moet. Bureaus die stuk voor stuk invloed hebben op de kracht van je merk. Kunnen bedrijven deze ontwikkeling bijbenen? Dat is een vraag die ik mezelf regelmatig stel. Ik denk het eigenlijk niet. Natuurlijk de grote concerns kunnen zich veroorloven om voor elke discipline een eigen specialist in dienst te nemen. Voor de meeste bedrijven is deze luxe echter niet weggelegd. Was je al blij met een aardige website dan moet je nu engagen via de social media en van je klanten fans maken. Adverteren helpt niet meer, ik moet nu zorgen voor likes op Facebook. Ik moet Twitteren. Is de waardering voor het merk dan veranderd? Zeker niet. In de communicatie draait alles nog steeds om het toevoegen van waarde, om het laden van het merk. Heb je eenmaal een waardevol merk dan kun je beter zaken doen. Steeds vaker kom ik tot de conclusie dat het merk niet alleen centraal moet staan in de communicatie, maar dat het merk in deze tijd ook een baken van rust kan zijn, een zekerheidje, een kapstok waar je alles aan kunt ophangen. Ondernemingen en ondernemers moeten misschien wel terug naar de basis. Vanuit die basis opnieuw een afweging maken. De mogelijkheden van het internet en de social media worden dan plotseling helder. Wel of niet een webshop spreekt dan voor zich. Een evenement op Facebook? Appeltje eitje. Heb ik klanten of fans en zit ik eigenlijk wel op fans te wachten? Het merk als vuurtoren is een mooie metafoor en na het lezen van dit stukje denk je wellicht, ik moet een vuurtorenwachter hebben. Dat zou mooi zijn. Ik hou graag de wacht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!