Dagelijks worden er tientallen miljoenen foto’s toegevoegd en elke seconde wordt er iets van 10.000 keer op een likeknop gedrukt. Indrukwekkende getallen. Facebook zag het succes vroeg aankomen en telde tot verbazing van vriend en vijand een miljard dollar neer voor het platform dat op dat moment ca. 30 miljoen gebruikers kende. Instagram maakte de afgelopen maanden zijn mobiele platform steeds meer geschikt voor de desktop. Daar was aardig wat over te doen op de social media. Het zou de nekslag zijn voor dit foto-deel-platform. Dat was althans het meest gelezen oordeel van de gebruikers. Ik ben zelf ook één van die gebruikers. Tot voor kort dacht ik dat Instagram voornamelijk over het delen van foto’s ging daar is de interface ook voor ingericht. Dat was natuurlijk kortzichtig. Instagram gaat over het delen van belevenissen. Zo ontwikkelen zich op Instagram zonder enige vorm van coördinatie communities van voornamelijk vrouwen die werken aan hun leefstijl. Die communities kunnen eenvoudig worden gevonden onder een hashtag. Bijvoorbeeld #lowcarb, #losingweight, #eatclean, #healthy, #fitness, #beforeafter, #calories, #lifestyle #weightlos, #woman #thiscouldbeyou #healthyfoodsharing, #healthyfoodideas, #weightlossissues of #fitspiration. Voor deze gebruikers is Instagram het platform waar je ervaringen met elkaar deelt over onderwerpen als afvallen, fitness of een gezonde leefstijl. Er worden niet alleen tips, recepten en ervaringen met elkaar gedeeld maar ook foto’s van de veranderingen die je lijf doormaakt door het gebruik van een bepaald dieet. De hashtag #beforeafter toont zonder enige schaamte foto’s van before en after. Ondanks de gebrekkige tekst functie van Instagram zien steeds meer gebruikers Instagram daarbij als het platform voor hun persoonlijke dagboek. Volgers stimuleren jou in ruil voor je foto’s en je verhaal met comments, likes en smileys. Een mooie vorm van zelfmanagement. De gebruikers hebben elkaar ontdekt via de hashtag. Het geeft misschien wel een doorkijkje waar Instagram de komende jaren naar toe kan evolueren. Dit soort ontwikkelingen biedt natuurlijk volop kansen voor slimme community managers en merk specialisten en in dit licht lijkt de move van Instagram om naast het mobiele platform ook de desktop te betrekken zo gek nog niet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!