Managing director Sonja Loth* van Social Inc. was met de Adfo Innovation Study Tour mee naar de Verenigde Staten. Tijdens haar bezoek aan topbedrijven in Silicon Valley, San Fransisco en Los Angeles werd haar reeds bestaande liefde voor Snapchat alleen maar groter:
Dit smart & fun bedrijf in Venice Beach verovert niet alleen de ‘cable cutters generation,’ maar ook de twintigers en dertigers wereldwijd. Wat gebeurt daar nu eigenlijk voor revolutionairs, en waarom is het bedrijf one to watch?
Snapchat is geen Snapchat meer. Snapchat is Snap Inc. Deze ontwikkeling is meer dan een naamswijziging. Het is ook meer dan een PR-stunt om het nieuwe product Spectacles onder de aandacht te brengen. Met Snap Inc. treedt het bedrijf verder uit de schaduw van social giganten als Facebook en maakt Snapchat duidelijk wat voor een spel ze aan het spelen zijn. Bovenal, met Snap Inc. laat Snapchat zien dat ze de toekomst snappen. Dit is waarom:
1.Snap Inc. snapt de noodzaak van transformatie
Kodak miste eind vorige eeuw de boot toen deze vertrok richting de digitale revolutie. Zij waren de eerste die de digitale camera ontwikkelden en op de markt brachten, maar durfden niet vol te houden omdat digitaal de ondergang van filmrolletjes zou betekenen, hetgeen Kodak juist groot had gemaakt. Deze angst betekende uiteindelijk de ondergang van het merk. Snapchat is niet van plan dezelfde fout te maken. Als de toekomst overduidelijk video is, waarom zou je een sociaal platform blijven alleen omdat dit je groot heeft gemaakt?
Tijdens het bezoek aan het kantoor van Snap Inc. werd één ding gauw duidelijk. Het is niet zomaar een social mediabedrijf. Snap Inc. is een camera company. “We believe that reinventing the camera will present our greatest opportunity to improve the way people live and communicate," vertelde CSO Imran Khan afgelopen september al op de New York Advertising Week.
Waarom zou je video een onderdeel willen maken van social, als je social een onderdeel kan maken van video? Met de introductie van Spectacles, Snap Incs eigen videobrillen, zet het bedrijf een volgende stap. Door de directe verbinding tussen telefoon en bril ontstaat er een schat aan mogelijkheden. Twitter betekende al een doorbraak voor de burgerjournalistiek door de vlugge en chronologische manier van tekst en foto’s plaatsen. Stel je eens voor hoe dit zou veranderen door real life updates vanuit een first person point of view.
2.Snap Inc. snapt de markt
Door Snap Inc. een camerabedrijf te noemen neemt de startup afstand van de identiteit van een sociaal platform. Door niet direct te concurreren met de grote giganten uit de social industrie maakt Snap Inc. het mogelijk samen te werken en de diensten van de overige platformen te incorporeren in de cameratechniek van de toekomst. Net zoals Facebook zowel concurrent als facilitator is van nieuwswebsites, zou Snap Inc. dat met de juiste technologie en producten in de toekomst ook kunnen worden van sociale platformen.
Waar Facebook nu de concurrentie aangaat en manieren zoekt om de doelgroep bij zich te houden - door middel van onder andere Insta Stories en Messenger Day – doet Snap Inc. iets fundamenteel anders. Het voegt geen sociale elementen van andere platformen toe en probeert het eigen platform niet socialer te maken. Snap Inc. ziet de andere social sites als distributiekanalen, wat het kans geeft zich te focussen op de toekomst en de rol van video die steeds groter gaat worden.
3.Snap Inc. snapt video
Dit is precies de reden waarom Spectacles zo wezenlijk anders is dan Google Glasses. Waar laatstgenoemde bril alles probeerde te zijn (camera, computer, encyclopedie, etc) is Snap Incs Spectacles ‘slechts’ een camera, waarmee een nieuw soort videobeleving centraal staat. CEO Evan Spiegel vertelde over de bril: “It’s one thing to see images of an experience you had, but it’s another thing to have an experience of the experience. It was the closest I’d ever come to feeling like I was there again.”
Imran Khan noemde video’s zonder geluid niks meer dan moving banners. “In my humble opinion,” vertelde Khan tijdens de New York Advertising Week, “a video ad that plays without sound is not a video.” Zonder namen te noemen bekritiseert Khan hier overduidelijk Facebook, die een groter videoplatform probeert te worden door middel van autoplay zonder geluid. En de statistieken liegen er niet om: 85% van de video’s op Facebook worden zonder geluid bekeken. Adverteerders proberen wanhopig de video watch time omhoog te krijgen door het toevoegen van ondertiteling en andere trucjes, maar Snap Inc. pakt het anders aan. In de SnapChat-app speelt geluid al een grote rol, bijvoorbeeld in de dagelijks wisselende filters, en ook met de Spectacles zal geluid niet ontbreken. De totaalbeleving en daarmee het plezier van de gebruiker staan op één, en daarmee komen we bij:
4.Snap Inc. snapt de gebruikers
Misschien wel de belangrijkste reden voor het succes van het platform en dat snapt Snap Inc. zelf heel goed. De Spectacles zijn toonaangevend hiervoor. Betaalbaar, hip en simpel, in tegenstelling tot de vaak genoemde Google Glass. Want zeg nou zelf, heb je liever een computer op je hoofd of een gave bril? De prijs is bewust laag gehouden om de doelgroep het te laten testen. “[The] whole approach is to make something cool, make it perfect, worry about (making money) later,” zegt Brandon Doyle (oprichter Wallaroo Media).
Om ervoor te zorgen dat het bedrijf ook leuk blijft, moeten nieuwe werknemers – Snap Inc. neemt er 35 per week aan – voldoen aan twee belangrijke criteria: smart en fun. Hiervoor zorgt Snap Inc. ervoor dat de producten bijna ‘voor de fans, door de fans’ ontwikkeld worden. En wie is er een beter testpubliek dan de genoemde fans? Daarom rolt Snapchat altijd eerst nieuwe features uit voor de consumenten, voor deze beschikbaar worden voor adverteerders. De beste manier om toekomstige ontwikkelingen op het platform in de gaten te houden is dus door het zelf actief te gebruiken.
Dat gebruikers eerst komen en adverteerders op de tweede plaats, blijkt ook uit het feit dat je ‘Stories’ altijd van jezelf zullen blijven. Deze zullen nooit onderbroken worden door adverteerders. Adverteerders vinden hun plek in de channels. Deze channels moeten altijd een toegevoegde waarde bieden aan de gebruiker en altijd relevant zijn. Uiteindelijk zullen de channels uitgroeien tot een plek vol gepersonaliseerde entertainmentcontent en kan Snap Inc. zelfs gaan concurreren met kabelpartijen.
5. Snap Inc. snapt de toekomst
Stel je voor: Kodak meets Netflix. Het creëren van momenten en het beleven van merken. In een tijd waarin iedereen het heeft over co-creatie, formats, brand publishing en het bereiken van Generatie Z, lijkt Snap Inc. de juiste richting te hebben gevonden om de toekomst te bereiken. Niet door te concurreren met andere sociale platformen, maar door deze zelf een platform te bieden. Door de gebruiker centraal te zetten, in contentcreatie en –beleving. Door fun en innovatief te blijven. Nu is iedereen een journalist, straks is iedereen een creator.
Snap Inc. snapt het.
* Sonja Loth, Managing Director en co-owner van Social Inc., en Bart Delwig, Digital Content Producer Social Inc.
Snapchat: sonjaloth en bartdelwig
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!