Even later deed ik mee aan wat misschien wel de grootste opt-inlichterij van dit jaar is. Nota bene gesponsord door bekende adverteerders.
Maar het was zo'n leuk aanbod. Als deelnemer aan de Sinterklaasenquete maakte ik kans op 500 Euro Sinterklaas cadeaus, 100.000 pepernoten of het alfabet in chocoladeletters. De trekking van winnaars stond onder toezicht van een tot dusver respectabele vakgenoot. Vertrouwend op de invloed van Alexander Singewald negeerde ik de waarschuwing: "Met deelname aan deze enquête gaat u expliciet akkoord met de voorwaarden."
Dat had ik beter niet kunnen doen, want in die voorwaarden valt te lezen dat mijn gegevens worden opgenomen in het First Impressions-bestand dat gebruikt wordt voor mail-reclame. Waarschijnlijk was ik volgens de criteria van spammarketing al drie keer argeloos een opt-in signaal gepasseerd. Maar ik had alleen maar oog voor die pepernoten van Bolletje.
Op elke volgende pagina van dit als enquete vermomde mail-pack lachte mij een nieuwe adverteerder toe. Veel bekende namen ook, die maar wat graag bereid waren mijn ziel en zaligheid te kopen voor een paar kruidnoten. In het kielzog van de Sint kwamen OHRA, Ziggo, Essent, Veilig Verkeer Nederland, het Oranjefonds, KPN, de Staatsloterij, Vara Gids, FNV, Proteq, Disney Club en het Diabetes Fonds met een vaag aanbod. En op vrijwel elke pagina mocht ik weer accoord gaan met die verrekte voorwaarden.
Wie bedenkt nou zo'n doortrapte sinterklaassurprise? Dat blijkt een oude bekende te zijn. First-Impressions (De Heus Multi Response Media, thans Scoot Media) heeft ook sinds het bedrijf is overgenomen door De Telefoongids Holding niets van zijn zwarte pietenstreken verloren. Zes jaar geleden probeerde Merien ten Houten (oprichter van Ilse) al tevergeefs De Heus de pas af te snijden, maar toen was het stiekem verzamelen van mailadressen en het verzenden van ongewenste mail nog niet gereguleerd.
Nu is dat wel het geval, maar deze Sinterklaasenquete is schijnbaar toch toegestaan. Het mailadres herkende ik; dat is ooit door een spambot van een forum gehaald en in de bestanden van Patrick de Bruin beland, die daar een lucratief handeltje als virtuele listbroker mee begon.
Inmiddels is zo'n spambot niet meer nodig om opt-in adressen te verzamelen. Een paar pepernoten volstaan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!