De Zweedse startup Epidemic Sound breidt rap uit in Europa en stelt daarom een managing director aan voor de Benelux en Frankrijk. Nederlander Sietze Rademaker heeft meer dan 10 jaar ervaring in de wereld van muziek en tech. Hij werkte voorheen bij bedrijven als Vice, XITE, Spotify en MassiveMusic.
Meer bekendheid in Benelux en Frankrijk
Hij moet zorgen voor nog meer klanten en bekendheid van Epidemic Sound in deze regio. Het bedrijf richt zich met name op reclamemakers en YouTubers die muziek zoeken bij hun video’s. Klanten kunnen zich abonneren voor ongelimiteerd gebruik van muziek of een individuele tracks licenseren.
Ongelimiteerd gebruik maken van muziek
Rademaker: ‘De muziek waar jij voor betaalt, mag je gebruiken op alle platformen wereldwijd, voor altijd. Bij traditionele aanbieders is dat anders: dan geldt je licentie bijvoorbeeld alleen geldt online of moet je ‘m na een paar maanden verwijderen.’
Dit is mogelijk omdat alle muziek in eigen beheer is gemaakt. Epidemic Sound werkt samen zo’n 500 Zweedse componisten. Deze krijgen voor ieder muziekstuk betaald, ongeacht of het wordt verkocht. En van alle verdiensten via Spotify krijgt de artiest 50%.
Groei
Het bedrijf is opgericht in 2009 in Zweden en sindsdien hard gegroeid met hulp van investeerders. Deze week kocht investeerder EQT nog 40% van de aandelen. Epidemic Sound werkt voor reclamemakers, YouTubers en tv-zenders als Channel 5 (Verenigd Koninkrijk), TV4 (Zweden) en RTL MCN.
Rademaker wil het merk meer bekendheid geven in Europa en zoekt meer lokale componisten voor het platform. Op dit moment heeft het merk klanten in zo’n 190 landen.
Ervaring van Nederlandse makers
Guy van der Hoop van N=5 gebruikt de databank al een tijdje. ‘De zoekfunctie van Epidemic Sound in combinatie met de losse sporen zorgt dat ik sneller bij de juiste track uitkom’, zegt hij. Ook Jurjen Bakker van T-Mobile is enthousiast: ‘Ze hebben hoge kwaliteit muziek en leveren goede service.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!