Sheila Sasser is de nieuwe 'Giep Franzen/SWOCC fellow'

Zij gaat onderzoek doen naar de werking van creativiteit binnen reclamebureaus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Creativiteit speelt een belangrijke rol in marketingcommunicatie en wordt vaak gezien als de sleutel tot succesvolle campagnes. Maar hoe komt creativiteit tot stand? En hoe geef je sturing aan het creatieve proces, terwijl technologische ontwikkelingen en veranderingen in de klantbehoeften zorgen voor continue uitdagingen?

Sheila Sasser, hoogleraar Marketing & Integrated Marketing Communications aan Eastern Michigan University, doet al jaren internationaal onderzoek naar de relatie tussen creativiteit en cultuur binnen reclamebureaus.

Als gaat Sasser dit nu ook in Nederland doen.

Amerikaans onderzoek toonde aan dat individuele motivaties van medewerkers creativiteit sterk bepalen. Er zijn echter aanwijzingen dat culturele verschillen, tussen landen en bureaus, een grote rol spelen in hoe creativiteit en innovatie tot uiting komen. Daarom is cross-cultureel en cross-nationaal onderzoek naar creativiteit binnen reclamebureaus noodzakelijk. Om te zorgen dat marketeers en reclamemakers grip blijven houden op hun vak en beslissingen onderbouwd kunnen blijven maken, is meer up-to-date kennis over de werking van creativiteit nodig en dat is wat dit SWOCC-onderzoek biedt.

Sasser gaat bij een groot aantal Amsterdamse reclamebureaus surveys en diepte-interviews afnemen. Samen met de internationaal verkregen inzichten moeten deze leiden tot een voorspellend cross-cultureel model over campagnecreatie.

Sheila Sasser is behalve hoogleraar Marketing & Integrated Marketing Communications ook gasthoogleraar aan Stockholm School of Economics, Imperial College London en University of Michigan. Voor zij haar wetenschappelijke carrière begon, werkte zij in senior managementposities bij BBDO, McCann, Lowe en Interpublic Group.

Bureaus die mee willen doen aan het onderzoek naar creativiteit, kunnen contact opnemen met Caroline van Leuven van SWOCC: caroline@swocc.nl.

Giep Franzen/SWOCC fellowship

De afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Stichting Giep Franzen Fellowship hebben eind 2007 het ingesteld.

Hiermee willen zij stimuleren dat het wetenschappelijke werk wordt voortgezet dat Giep Franzen heeft verricht als bijzonder hoogleraar Commerciële communicatie aan de UvA. In 2008 is het fellowship ondergebracht bij SWOCC.

De Giep Franzen/SWOCC fellow is bij voorkeur een internationale wetenschapper op het terrein van merken en communicatie. De gasthoogleraar houdt zich voornamelijk bezig met onderzoek, hetgeen bij voorkeur resulteert in een SWOCC publicatie.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie