DFMA gaf Motivaction de opdracht gedurende een aantal jaren onderzoeken uit te voeren naar de effectiviteit van fieldmarketing. Deze onderzoeken worden gehouden in het kader van het ambitieuze Plan Promotie Fieldmarketing. Hiermee gaat DFMA fieldmarketing als essentieel onderdeel van de marketingcommunicatiemix definitief op de kaart zetten .Het eerste onderzoek vond plaats in 2008 en richtte zich op sampling. Het betrof een samplingactie van een foodproduct (chips) dat door een van de DFMAleden (bureau Pro Vocations) in opdracht van een chipsfabrikant werd uitgevoerd. Motivaction onderzocht de effectiviteit van deze samplingactie via drie verschillende kanalen: supermarkt, out-of-home en straatactie.
De uitkomsten laten zien dat samplingacties worden gewaardeerd door de consument en dat het een effectieve manier is om consumenten kennis te laten maken met producten. Een meerderheid van de consumenten zegt dat de kans groter is dat ze een product gaan kopen als ze het eerst hebben mogen proeven en vrijwel alle ondervraagden vinden het leuk om nieuwe producten te proberen. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan dat sampling hun mening over het gesamplede product in positieve zin heeft veranderd.
Wanneer gekeken wordt naar de effecten per kanaal, wijzen de resultaten erop dat instoresampling, dat wil zeggen in supermarkten het meest effectief is. Op deze wijze raakte ruim 45% nieuwe consumenten daadwerkelijk geïnteresseerd in het chipsproduct. Onderscheid naar leeftijdsgroepen hoeft niet te worden gemaakt. Sampling blijkt in dit onderzoek voor alle leeftijden effectief.
Het onderzoek zal komend jaar herhaald worden voor het in kaart brengen van het effect van merchandisiing en hospitalitymarketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!