Salesforce: focus op klanttevredenheid indicator voor succes

‘Customer-journeystrategie is belangrijk voor marketingsucces.’

Salesforce deed onderzoek onder 4.000 marketingprofessionals in de wereld en de marketeers gaven zelf aan of hun organisatie zeer succesvol, enigszins succesvol of niet succesvol is. Succesvolle organisaties zijn gedefinieerd als: die organisaties die ‘extreem tevreden’ zijn met de recente resultaten die direct gelinkt kunnen worden aan de investeringen in marketing.

Het bedrijf concludeert in zijn ‘2016 State of Marketing Report’ dat marketeers steeds meer gefocust zijn op klanttevredenheid en klantenbinding als belangrijkste indicatoren voor succes.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat succesvolle marketeers werken met customer journeys. 65 procent zegt een customer-journeystrategie te gebruiken en 88 procent geeft aan dat dit aan de basis staat van hun marketingsuccessen.

Het onderzoek laat volgens Salesforce zien dat 63 procent van de succesvolle marketingteams digitale transformatie heeft geïmplementeerd binnen de gehele organisatie. Bij collega’s die onder de maat presteren, geldt dat slechts voor 8 procent.

Bevindingen uit het rapport:

• 65 procent van de succesvolle marketingteams maakt gebruik van een customer journey-strategie. 88 procent van die groep geeft aan dat dit aan de basis staat van het succes van hun overall marketingstrategie.

• De meerderheid van de succesvolle marketingteams (58 procent) geeft aan dat het bieden van positieve klantervaringen door het gehele bedrijf gedragen wordt. Dit is het geval bij slechts 8 procent van de respondenten die onder de maat presteren.

• Bijna twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) heeft een digitale transformatie ondergaan binnen het bedrijf. Dit is het geval bij slechts 8 procent van de respondenten die onder de maat presteren.

• Zeker 63 procent van de succesvolle marketingteams zegt zeer goed in staat te zijn gepersonaliseerde, omnichannelklantervaringen te kunnen bieden via alle business units. Dit is bij slechts 2 procent van de achterblijvers het geval.

ROI

• Van de marketeers die e-mail inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie, geeft 80 procent toe dat e-mail een belangrijke bijdrage levert aan hun business.

Bijna de helft (49 procent) van die groep marketeers geeft aan dat het gebruik van e-mail een directe link heeft met het het genereren van meer omzet. Dit is een groei van 140 procent jaar-op-jaar vergeleken met 2015. 79 procent van de onderzochte marketeers zegt dat e-mail ROI genereert wat een toename is van 48 procent jaar-op-jaar.

• 75 procent van de marketeers die social inzetten binnen hun marketingstrategie, geeft aan dat social ROI genereert. Dit is een toename van 166 procent jaar-op-jaar. Facebook is het meest effectieve kanaal aldus de succesvolle marketingteams, gevolgd door Twitter, YouTube, Google+ en Instagram.

• De adoptie van mobiele marketing heeft een vlucht genomen, inclusief location based  mobile tracking (toename van 149 procent), mobiele push-notificaties (toename van 145 procent), mobiele text messaging (toename van 111 procent), en mobiele applicaties (toename van 98 procent). Verder geeft 77 procent van de marketeers die mobiel als onderdeel heeft van zijn marketingstrategie aan, dat deze component actief ROI genereert. Dat is een toename van 147 procent jaar-op-jaar.

Multichannel digital marketing

Marketeers zijn steeds vaker ‘in charge’ van de customer journey, en de mate waarin zij digitale marketingkanalen kunnen integreren zal hun succes bepalen.

• Van de succesvolle marketingteams die hun digitale marketingkanalen, zoals e-mail, mobiel en social, hebben geïntegreerd, beoordeelt ten minste 95 procent deze integratie als effectief tot zeer effectief.

• Bijna twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) heeft social media-activiteiten in de overall marketingstrategie geïntegreerd. Dit geldt voor twintig procent van de slechter presterende teams.

• Bijna twee derde van succesvolle marketingteams (64 procent) heeft ook de e-mailmarketingactiviteiten geïntegreerd in de overall marketingstrategie. Dit geldt voor 19 procent van de slechter presterende teams.

• De meerderheid van de succesvolle marketingteams (zestig procent) heeft mobiele marketing geïntegreerd in de overall marketingstrategie. Bij slechts twaalf procent van de ‘achterblijvers’ is dit het geval.

• Zeker 81 procent van de succesvolle marketingteams stemt hun mobiele campagnes af op e-mailcampagnes. Van de minder succesvolle marketeers doet slechts 46 procent dit.

• Bijna twee derde van de onderzochte marketeers (65 procent) zal het budget voor advertising op social-platformen in 2016 verhogen. Dat maakt dat dit de op twee na grootste stijger is qua investeringen, na social media marketing en social media engagement.

CRM

• Om tot meer persoonlijke advertenties en engagement te komen, maakt 83 procent van de succesvolle marketeers gebruik van CRM-gegevens zoals e-mailadressen of telefoonnummers om hun doelen te segmenteren of digitale advertenties te gerichter in te zetten.

De slechter presterende marketeers maken maar slechts in 57 procent van de gevallen hier gebruik van.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie