Makro schrijft op de eigen site: ‘We willen van inkopen en shoppen weer een beleving maken’ en de online activiteiten dragen hier niet aan bij.'
‘We stoppen met e-commerce gericht op ondernemers, want zoals we het nu doe, gaan we het niet winnen. We gaan ons richten op de winkels’, zei Makro-topman Kef van Helbergen eerder.
Met de reorganisatie moeten de resultaten verbeteren van de 17 groothandels, die steeds minder winst maken en marktaandeel verliezen. Met de nieuwe werkwijze wil Makro ook kleine zelfstandigen, die hun spullen ook online bij supermarkten en andere winkels kunnen bestellen, weer naar de winkel trekken.
Is dit wel zo’n goede stap van de groothandel?
Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en wetenschappelijk directeur bij EFMI Business School:
‘We moeten ook niet vergeten dat de meeste webshops integraal verliesgevend zijn’
‘Ik heb me altijd goed kunnen vinden in het credo 'of je doet het goed, of je doet het niet'. Dus in die zin kan ik het wel begrijpen dat Makro stopt met de webshop. We moeten ook niet vergeten dat de meeste webshops integraal verliesgevend zijn en dat betekent dat de rekening elders terecht komt. Door te stoppen met de webshop wordt er een bleeder uitgehaald en bovendien komt er meer focus op de winkels. Kortom, beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.’
Dirk Mulder, sectormanager Detailhandel ING geeft aan dat zijn eerste reactie op het nieuws er één van verwondering was.
‘Ik hoor steeds meer bedrijven zich kritisch uitlaten over de potentie van internet’
‘Dit gaat in tegen alle trends waarin foodbedrijven zich ontwikkelen richting omnichannelspelers (internet naast fysieke winkels). Aan de andere kant hoor ik steeds meer bedrijven zich kritisch uitlaten over de potentie van internet. Immers de omvang van de markt blijft toch redelijk beperkt - experts spreken over 5-10 procent - en de investeringen zijn aanzienlijk. Door tegenstanders wordt geroepen dat e-commerce in veel gevallen nog forse rode cijfers laat zien omdat men op dit moment alle winst weer investeert in het verdienmodel. Hoe lang kan dat nog doorgaan? En ik merk dat we te maken hebben met hele verschillende type van organisatie qua mensen en cultuur: e-commerce versus retail/groothandel. Het is lastig twee zo verschillende organisaties te integreren.
'Waar overeenstemming over lijkt te zijn, is dat e-commerce impact heeft op het businessmodel en dat de “winkel” nog steeds een belangrijk kanaal blijft.
'Ondanks deze argumenten lijkt iedereen vol bezig te zijn met e-commerce. Wat mij betreft is een meer genuanceerde benadering op zijn plaats en is het belangrijk dat men een duidelijke strategie ontwikkeld. Om daarbij de focus te leggen op de winkel en de beleving daarom heen, zou wat dat betreft nog niet eens zo verkeerde keuze kunnen zijn.’
Gaat Makro hiermee de concurrentieslag winnen met Deli XL, Sligro, Hanos?
‘Of men hier de concurrentieslag mee gaat winnen weet ik niet. Alles zal afhankelijk zijn van de implementatie en uitvoering van de gekozen strategie. Makro heeft een goede naam en dus uitgangspositie. De huidige trends in de foodmarkt hebben impact op het businessmodel. Als men daar een goed antwoord op kan vinden: waarom niet.’
Shimon Ben Ayoun, mede-oprichter managing partner van spotONvision, meent dat Makro een grote fout maakt.
‘De voorspelling is dat de omzet van b2b-e-commerce binnen vijf jaar die van b2c voorbijstreeft’
‘Als je kijkt naar recente trendrapporten over hoe mensen willen shoppen (b2c en b2b) dat weet je dat e-commerce nog steeds elke dag populairder wordt. Er wordt voorspeld dat binnen vijf jaar de omzet van b2b-e-commerce die van b2c voorbijstreeft. Als Makro zijn klanten een betere klantervaring wil geven, dan dienen ze de buyer journey te analyseren en te verbeteren. Makro bedient verschillende doelgroepen die verschillende manieren van boodschappen doen hebben. Zeker, offline is belangrijk, maar een omnichannelbenadering waarbij de klant zelf kan bepalen hoe hij zijn producten koopt, online of in een stenen winkel, mobiel, is zo ontzettend belangrijk.’
'Ja, het is meestal goed om keuzes te maken, maar deze keuze kan wel eens heel beslissend zijn voor de toekomst van de Makro.’