Ronald van Zetten vertrekt bij Hema

Tjeerd Jegen volgt hem half april op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte Hema woensdag bekend.

Ronald van Zetten werkte 12 jaar bij de retailer. De laatste jaren kwam hij regelmatig onder vuur te liggen omdat Hema structureel achterliep op targets. Het lukte Van Zetten niet om een passend antwoord te vinden op veranderende marktomstandigheden. Hema had - en heeft nog steeds - last van goedkope formules als Action. De cijfers die Van Zetten in 2013 en 2014 liet zien, waren niet goed. In februari 2014 kondigde Hema aan 65 arbeidsplaatsen te schrappen vanwege de aanhoudende moeilijke marktomstandigheden.

In maart vorig jaar bracht Adformatie l waaruit bleek dat Van Zetten woorden als ‘marketing’ , ‘merkdenken’ en ‘branding’ verboden verklaard had in de organisatie. Alles zou alleen nog draaien om de ‘formule’ en Hema ruilde de ene actie in voor de volgende, gemaakt door wisselende reclamebureaus.

De nieuwe topman
Tjeerd Jegen startte zijn carrière als filiaalmanager bij Albert Heijn in Rotterdam, vanwaar hij opklom tot vice president merchandising & marketing bij Ahold Central Europe. Hij verliet Ahold in 2006. Meer recent werkte hij als directeur Australian Supermarkets and Petrol van Woolworths Australia en voor de Aziatische tak van supermarktketen Tesco.

Jegen heeft weinig footprint in internationale media, maar we tekenden wat opmerkelijke uitspraken van hem op:

&;Een succesvol bedrijf weet waarom het succesvol is, maar Woolworths heeft daar nooit goed over nagedacht.&; (Elsevier – januari 2013)

&;In dit vak kun je alleen succesvol zijn als je weet hoe het er op de winkelvloer aan toe gaat.&; (Elsevier – januari 2013)

&;Cees van der Hoeven begreep tenminste nog iets van supertmarkten, maar Moberg kwam van Ikea. Toen ik vertrok zat er geen enkele retailer meer in de top. Dat is moeilijk werken.&; (Elsevier – januari 2013)

&;A very scary trend is younger people gravitate to chicken breast or mince because they don&;t know how to prepare something with bones. We need to ensure the younger generation grows up feeling more comfortable about preparing food that doesn&;t require stir-frying.&; (Adelaide Now september 2012)

&;I GREW up in the Netherlands when there was an unusual mix of food. If you went out to dinner you went to a very posh French restaurant. At home it was very bland. We had cheese sandwiches and a glass of milk for breakfast and lunch.&; (Adelaide Now september 2012)

‘Our approach is very simple . . . we only launch it if we feel it fills customer needs and it has to justify itself on the shelves. If it fails, we take it off.’ Australian Financial Review april 2013

‘We want the best offer in the category and it doesn’t matter if it’s branded or private label. We want one person deciding that, not several.’ Australian Financial Review april 2013

Meer over Jegen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie