De Consumentenbond meldt dit na een onderzoek van online aanbiedingen. Bij 65 procent van die aanbiedingen stuit de klant tijdens het boekingsproces op onverwachte extra kosten.
De grootste extra kostenpost zijn de zogenaamde boekingskosten, die op kunnen lopen tot 30 euro. Omdat ze in eerste instantie niet worden gemeld, kunnen consumenten prijzen niet goed met elkaar vergelijken.
Bart Combée van de Consumentenbond zegt dat hij niet begrijpt waarom de sector de boekingskosten uit de aanbiedingsprijs laat. 'Als ik mijn boodschappen in de supermarkt bij de kassa afreken, betaal ik ook geen toeslag voor het scannen door de kassière.'
Volgens Combée kunnen boekingskosten best in de prijs worden opgenomen. Een kwart van de aanbieders doet dat.
Er waren door de jaren heen al eerder klachten over het ondoorzichtige prijsbeleid van de reisbranche. Vorig jaar klaagde de Consumentenbond al over hetzelfde probleem. De bond verwees toen naarafspraken die twee jaar eerder met de reisbranche waren gemaakt. Daarin is vastgelegd dat reisaanbieders 'correcte en duidelijke' prijzen moeten vermelden in hun reclame-uitingen.
Bron: NOS.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!