Als er één medium is dat zich hier goed voor leent is het De Telegraaf. Normaal gesproken dan. Want zo opzichtig als de chocolade-koppen zijn, zo subtiel is de nieuwe WK-campagne. De Krant van Wakker Nederland is met een nieuwe kapitein aan het reclameroer een opvallend subtiele koers gaan varen. En die bevalt ons eigenlijk prima.
Al eerder maakten we kennis met de nieuwe reclamestijl van de Telegraaf. Een aanstekelijk deuntje loosde ons al neuriënd door het verdere reclameblok. Zo ook de nieuwste creatie die zich helemaal toespitst op het WK-abonnement. De commercial trapt af met drie oranjesupporters die in alle vroegte voor een kiosk wachten. Geen bijzonder slimme binnenkomer. Brazilië staat nou niet echt bekend om haar nachtelijke veiligheid in verlaten straten. Gelukkig wordt de commercial steeds aangenamer. Met oneliners als “het is een klomp op je hoofd” wordt het oranjegevoel van De Telegraaf prima aan de man gebracht. De spot eindigt met een swingende apotheose vol schaars geklede vleesbonken. Gek genoeg leest één iemand liever De Telegraaf dan zich tegoed te doen aan dit vleesgeweld...
Muzikale klassiekers moet je eigenlijk niet in het Nederlands willen vertalen. Als je er dan ook nog eens een commerciële boodschap in plakt, speel je zelfs met vuur. Toch gaan we na het zien van de WK-campagne eenmalig overstag. De commercial zit vermakelijk in elkaar qua beeld, muziek en copy. Het is nu al een verademing om eens geen samba-ballen, carnavalstoeters en andere Braziliaanse dooddoeners te horen. De beeldscènes lijken soms wel wat vreemd gekozen, maar oranjesupporters doen nou eenmaal vreemde dingen. Terwijl de grondleggers van Tiki-Taka het seizoen met lege handen eindigden, tikt de Telegraaf zich soepeltjes naar een plek bij onze Traiteur. Laat het een voorbeeld zijn voor onze jongens!
Slagersoordeel: Een Oranje WK-burger met smeuïge Acai-saus.
Meer WK 2014-nieuws en achtergronden in het WK 2014 Dossier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!