Hoe ver moet je gaan met opzetjes om klanten letterlijk in campagnes te veranderen? Stel dat ik van Nutella hou. Wat ik niet doe, maar voor het idee. En dat Nutella een heel coole abricampagne heeft. Wat ze nog nooit hebben gehad, maar goed.
En stel dat m’n zus aan Nutella vraagt of ze mij zo’n poster willen sturen. Als verrassing. En dat Nutella haar dan overhaalt om mijn hele huis in hun reclamedrager te veranderen. Stiekem alle muren chocobruin verven, een giga Nutellapot als tafel neerzetten en het parket hazelnootbruin lakken.
Mijn dekbed wordt een Nutella-etiket, de jacuzzi verandert in een chocoladefontein en voor alle ramen hangt een vliegengordijn van hazelnoten. En dan mijn kop filmen als ik thuiskom. Hou ik dan nog steeds van Nutella?
Een vader vraagt aan Heineken een poster van een advertentie, voor het nieuwe huis van z’n 20-jarige zoon. Kennelijk was het laatste verzoek 30 jaar geleden, dus dat moest gevierd worden, vond Heineken. Met een surprise make-over van zoonliefs interieur. Behang, dekbedovertrek, bank, gordijnen, alles werd paardenpisgeel met een schuimrandje.
Kroonluchters van Heineken-flessen. Een mupi in de achtertuin. Verrassing! Dik lachen, biertje erbij. Eenmaal weer nuchter blijk je opeens in een melige reclame-uiting te wonen. Maar op YouTube 137K bekeken, 980 likes en 99 dislikes, dus ik zit dik in de minderheid met mijn zogenaamd goede smaak.
De geprankte gast huurde zelfs geen behangstomer. Hij woont dan wel als Pinkeltje in een urinoir, schuimend geel klotst tegen de wanden, maar hij heeft geen last meer van vriendinnen die bij ‘m in willen trekken.
Ik was eerlijk gezegd meer gecharmeerd van een andere pr-stunt, een week later. Een studentenhuis spaarde 120 lege kratten Heineken. Het statiegeld was bedoeld voor een uitje, helaas werd de hele berg uit hun tuin gejat.
Na het lezen van dat Telegraafberichtje stuurde Heineken dezelfde dag nog een vrachtwagen langs; 120 kratjes (met 2880 lege flessen) om het verlies te compenseren. Zo scoor je een foto met vier studenten die ‘s avonds een enorme truck met lege Heinekenkratten staan uit te laden. Met een verhaal dat zeker rondzingt bij alle studiosi.
Klanten pranken valt misschien meer op, maar klanten ludiek servicen maakt je merk wel sympathieker.
Deze column staat in Adformatie 3 (12 februari 2016)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!