Picnic 2008: online en fysieke wereld vinden elkaar

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen dagen liep ik rond op , het evenement op het Westergasterrein dat ooit de naam was voor de crossmedia week, maar tegenwoordig een begrip op zichzelf is. Dit jaar was de derde editie.

Er is al veel verslag gedaan over verschillende sprekers op verschillende blogs, maar welke overall conclusie kun je trekken uit al die praatjes? Is er een overkoepelde thema te ontdekken? Ik heb er voor mij wel een uit gehaald: de hernieuwde connectie tussen online en de fysieke wereld.

Online is niet meer weg te denken, en we gaan steeds meer online doen. We vergelijken online, we kopen online, we communiceren online, maken online vrienden, zitten in de online kroeg en werken online. Niet zo gek als 90% van de Nederlanders op het internet te vinden is. Daarbij is internet bovendien veel meer dan de website; de website is geëxplodeerd.

Terugkijkend op Picnic vind ik het interessant te zien hoe we de online wereld steeds meer connectie zoekt met de fysieke. Dat uitte zich op verschillende manieren:

Als eerste het ontstaan van het internet der dingen. Alles krijgt verbinding met het netwerk, alle objecten worden connected objects of Cobjects zoals Rafi Haladjian van Violet (de maker van het Wifi-konijn) dat noemt. Fysieke producten krijgen via RFID tags een verbinding met het netwerk.

deelde daarbij zijn visie over de toekomst van adaptieve steden die de impulsen van zijn bewoners gebruiken om het uiterlijk aan te passen. Denk aan de beelden uit de film Minority Report waar de muren schermen zijn en de (commerciële) boodschappen worden aangepast aan degene die voorbij loopt.

Daarbij was de aandacht voor data visualisaties opvallend. Er waren vele waar de virtuele activiteiten zichtbaar worden gemaakt. Het lijkt een logisch gevolg van het inzichtelijk maken van de groter wordende datastromen en deze te vertalen naar tastbare en relevante beelden.

Wat moet een marketeer daarmee? Een mooi illustratie daarvoor gaf Nike. Zij presenteerden de , de combi van Nike en de iPod. De data die wordt verzameld bij het lopen kun je op een prachtige manier visualiseren. Maar vooral interessant is hoe ze via community vorming het vertalen naar evenementen rond het merk. Een van de learnings van Nike is dat lopen meer en meer een sociale activiteit wordt. Via Nike+ brengen ze communities bij elkaar op basis van hun loopgedrag in plaats van bestaande sociale relaties. Reversed connecting.

Picnic bewijst weer dat het terugvertalen van het online gedrag naar fysieke ervaringen een interessant startpunt is voor nieuwe concepten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie