Eenn voorspelling van het Britse onderzoeksbureau Ovum laat zien dat tv-reclame tot 2020 blijft groeien. In die tijd stijgen de uitgaven wereldwijd van $174 miljard in 2014 tot $224 miljard in 2020.
De groei doet zich voor in alle regio's, maar is het sterkst waarneembaar in Afrika en het Midden Oosten. Ovum voorspelt voor deze regio een jaarljkse groei met met gemiddeld 10,4% tot $11 miljard in 2020. In Zuid-Amerika zit tv eveneens in de lift; dankzij een gemidelde 8,4% groei per jaar komt hier het totaal op $26 miljard omzet in 2020.
In andere regio's is sprake van een gestage. Noord-Amerika: groeit met 2,4% per jaar naar $80 miljard in 2020. In West-Europa groeit met 2,7% naar $34 miljard. Oost-Europa groeit met hetzelfde percentage naar $8 miljard. En Asia Pacific groeit met 5,8% naar $66 miljard.
Adam Thomas, Ovum's Lead Analyst TV Global Markets: 'Terwijl de concurrentie van digitale reclame aanzienlijk is, zie je tv-spelers innoveren om bedreigingen die anders zouden hebben geleid tot een veel groter inkomstenverlies te beperken. Niettemin is de digitale dreiging groot. Dat merk je vooral in volwassen digitale reclame markten, zoals de VS.'
Er is echter nog genoeg te winnen. De komende vijf jaar zullen cruciaal blijken te zijn voor het broadcast tv verdienmodel, stelt Ovum. Digitale media hebben budget weggenomen van gedrukte media en de aanzet gegeven tot de introductie van compleet nieuwe categorieën, zoals search, streaming media, gaming en muziek. Maar tv-distributeurs zitten niet stil en proberen met steeds meer succes eveneens een positie te krijgen in de online wereld. Tv-content is tegenwoordig beschikbaar op een veelheid van connected apparaten, zoals pc's, tablets, gameconsoles enmobiele telefoons.
Broadcasters en pay-tv exploitanten blijven innoveren door de lancering van nieuwe streaming diensten die vooral zijn gericht op het bieden van linaire tv-ervaring om hiermee het al omvangrijke on demand aanbod te verbeteren. Daarbij zullen de bestaande relaties die ze onderhouden met adverteerders helpen om online tv-reclame proposities te bouwen.
Ovum's Ed Barton, Hoofd van TV Practice: 'Het bereik en de impact van primetime lineaire tv blijven ongeëvenaard. Dit neemt niet weg dat omroepen en andere exploitanten voor nieuwe uitdagingen staan waar ze een antwoord op moeten vinden. Tv-partijen die het lukt om het lot in eigen hand te houden, zullen die partijen zijn die erin slagen om hun advertentieproposities bij te sturen in de richting van data en targeting. Reclame op tv zal daardoor transformeren van iets wat je kunt vergelijken met snijden met een bot mes naar opereren met een lasergestuurde scalpel.'
'Merken willen geïntegreerde campagnes waarmee ze doelgroepen in alle media kunnen bereiken met de bewijsvoering die ze kennen van digitale media. Tv-reclame is hierin het ontbrekende puzzelstukje. Bedrijven die het lukt om deze vraag in te vullen, hebben een sterke uitganspositie om de wereldwijde tv en digitale reclame markt voor tientallen jaren aan te voeren.'