Hieronder zeven manieren om op te vallen in het drukke straatbeeld.
Soundbombs
Om maar meteen met een slecht voorbeeld te beginnen: de Soundbomb is niet gemaakt voor commerciële doeleinden. Maar aangezien ook niet-commerciële instellingen gebruik maken van de openbare ruimte voor bijvoorbeeld collectes, informatievoorziening of ledenwerving bestaan er toch mogelijkheden. Een Soundbomb is een transparante plastic bol die overal kan worden geplaatst en die door middel van een bewegingssensor een vooraf opgenomen geluidsboodschap afspeelt. Voor meer informatie is dit filmpje beschikbaar. Maar pas op: niet iedereen die een soundbomb aanvraagt krijgt hem ook daadwerkelijk geleverd. Je moet hem verdienen.
Omgekeerde graffiti
Symbollix heeft zich gespecialiseerd in omgekeerde graffiti. Met andere woorden: zij zoeken een vervuilde muur of object en poetsen daar de gewenste boodschap in. Het voorbeeld hierboven is van een word-of-mouth campagne voor Big Brother, het bekende oog is hier te zien op een zwaar vervuild verkeersbord. Op diverse plaatsen dook het oog van Big Brother op. De vraag is nu: het aanbrengen van graffiti is verboden, maar hoe zit het met het selectief wegpoetsen daarvan?
Fogscreens
Een Fogscreen is niet buiten te gebruiken, maar wel in openbare ruimtes waar het klimaat enigszins gereguleerd is. Het idee is relatief eenvoudig: trek een rookgordijn op en gebruik deze om je boodschap op te projecteren. Fogscreen maakt gebruik van een droge mist zonder chemicaliën, dus het publiek kan er zonder problemen doorheen lopen. Je creëert zodoende een billboard op iedere willekeurige plaats en op ieder willekeurig moment. Leuk om te zien: een video van het 'reguliere gebruik' en een video van de 'interactieve' variant.
Game projectie
Wat wel een beetje lijkt op het Fogscreen, is de projectie van games op een willekeurige stoep of vloer. In America heeft Reactrix in het kader van een promotiecampagne voor de NFL een game ontwikkeld waaraan willekeurige voorbijgangers kunnen deelnemen. Op de vloer is een football-field geprojecteerd, waarop een aantal ballen klaarliggen die weggetrapt kunnen worden. Tijdens het spel wordt de deelnemer geïnformeerd over de mogelijkheden om per mobiele telefoon over de laatste football-informatie te beschikken en uiteindelijk uitgenodigd de lokale telecomwinkelier te bezoeken.
Roltrapvertising
In de Japanse metro is niets te dol. Zo lazen we op MF al over tunnel advertising, maar daarnaast wordt werkelijk ook ieder ander hoekje van het metrostelstel benut voor reclame. Zo ook de leuningen van de roltrappen. Reclame-bureau Aap global voorziet vele roltrappen in het Japanse metrostelsel van bestickerde leuningen en doet er ook uitgebreid onderzoek naar. Het schijnt nog effectief te zijn ook. Hier een set foto's van roltrappen in alle kleuren van de regenboog en hier een promotievideo.
Adwalkers
Kent u ze nog, die mannen die vroeger met hun sandwichbord over de markt liepen? Tegenwoordig is die taak overgenomen door Adwalkers, voorzien van een beeldscherm op de buik. De promotiemedewerkers spreken het publiek aan op locatie en via het scherm kunnen er boodschappen worden vertoond, formulieren worden ingevuld, online of offline winkels worden bezocht en zelfs games worden gespeeld. Ook hiervan is een promotievideo voorhanden.
Monument op tournee
Tot slot dan Le Défi van Stella Artois. Deze online game ziet er al fantastisch uit, zeker de moeite waard, maar vorige maand heeft de Belgische bierbrouwer als grootste stunt 'The Trap' geplaatst in Toronto. Dit gigantische apparaat vertoont gelijkenis met de ingenieuze machine uit de game en is enkel gemaakt om het goudgele vocht in het centraal geplaatste Stella Artois glas te beschermen. Zo wil althans het verhaal. Het aanwezige publiek, dat ongetwijfeld even aandacht schenkt aan het grote 'biermonument' ontvangt bierviltjes waarop staat geschetst hoe het mechanisme werkt. Na Toronto zal het gevaarte ook nog onder andere New York en Sao Paolo gaan aandoen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!