Het opleidingenlandschap is het afgelopen jaar flink in beweging geweest. Veel opleiders hebben het moeilijk, worden opgeslokt door grote partijen of stoppen er mee. Aan de andere kant zijn er veel nieuwe ontwikkelingen zoals MOOCS en ontstaan er nieuwe kansen op het gebied van digital marketing en big data. Wat zijn de belangrijkste trends voor 2015 ?
Opleidingen moeten direct renderen binnen bedrijven
Organisaties zullen steeds kritischer worden op opleidingsuitgaven. Werknemers die zich willen ontwikkelen zullen steeds meer moeten aantonen wat de opleiding het bedrijf oplevert. Opleidingen waar de kennis direct kan worden toegepast en omgezet kan worden in concrete plannen, kennis en vaardigheden zullen in 2015 het goed doen. Bedrijven kunnen met deze opleidingen nieuwe activiteiten ontwikkelen en direct personeel inzetten op nieuwe activiteiten teneinde kosten besparen (minder uitbesteden) of omzet genereren.
Opleidingsbudgetten zullen stijgen in 2015
Bedrijven hebben vanwege de crisis veel bezuinigd op opleidingen en komen er nu achter dat moderne kennis op het gebied van social, digitale marketing en big data onvoldoende voorhanden is. Geen enkele organisatie kan zich nog permitteren de nieuwe ontwikkelingen links te laten liggen. Bedrijven en instellingen moeten een opleidingsplan op orde hebben om medewerkers de gewenste kennis bij te brengen. Wil men innovatiekracht in huis te hebben dan is men gedwongen hier meer in te investeren in 2015.
Kort is in en lang is uit
De vraag naar langdurige opleidingen zoals een MBA of HBO in deeltijd zal verminderen. En wel om twee redenen. Ten eerste omdat veel van deze opleidingen breed georiënteerd zijn en onvoldoende ingaan op de laatste digitale ontwikkelingen, moderne managementinzichten en business modellen. In veel van deze opleidingen worden nog klassieke modellen behandeld die hun kracht al lang verloren hebben. De tweede reden is dat deze opleidingen moeilijker te combineren zijn met drukke banen anno 2015. Bij veel organisaties is het ‘luie vet’ weggesneden en is er minder tijd beschikbaar voor opleidingen. Ontwikkelingen op het gebied van digital en social gaan zo snel dat de behoefte is om professionals snel de laatste kennis te laten op doen die direct in de praktijk kan worden toegepast. De trend is naar het volgen van diverse specifieke kortdurende opleidingstrajecten per individu in plaats van één lange en brede opleiding over meer dan een jaar.
Einde van Moocs ?
Op internet is alles te vinden. Inmiddels is er een groot aanbod van gratis Massive Open Online Courses. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat maar een heel klein deel de discipline heeft om een opleiding gedisciplineerd te volgen en af te ronden. Praktijk is dat veel mensen de inhoud vluchtig bekijken en onvoldoende wordt toegepast. E-learning is met name bij grote bedrijven populair maar ook hier wordt er sterk getwijfeld aan de effectiviteit ervan. Goedkoop is gezien de verspilde tijd vaak duurkoop.De trend is gaat richting een gecombineerde vorm van klassikaal aangevuld met online content. Een combinatie van ‘best of both worlds oftewel blended learning. Waarbij het accent in het klassikale deel ligt op de praktische toepassing en het leren van elkaar. Via webinars en e-learning omgevingen kan de stof op interactieve wijze worden bestudeerd.
Communicatie gaat marketing achterna
Marketeers zijn al wat langer bezig met de integratie van online in het marketingvakgebied. Niet alleen in opleidingen maar ook in de vakliteratuur zien we binnen marketing meer aandacht voor digital en social. Het (marketing) communicatievakgebied loopt hier wat op achter. Marketeers zijn eerder gedwongen geweest aan te tonen wat hun activiteiten nu opleveren. Ook zien we dat steeds meer communicatie- en marketingafdelingen worden samengevoegd Het management wordt kritischer op de output van communicatieafdelingen. Zaken die vroeger lastig meetbaar waren zijndat nu wel. Communicatie-professionals met weinig kennis van het digitale en social vakgebied gaan het moeilijker krijgen zowel binnen organisaties als daarbuiten bij het zoeken naar nieuwe klussen of jobs.
Drs. Hans Molenaar is kerndocent en directeur van Beeckestijn Business School en tevens voorzitter van het Platform voor Innovatie in Marketing (PIM).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!