Over een maand gaat de Webguide online. Daarmee dient zich een concurrentieslag aan op het gebied van naslagwerken voor de online markt.
De Webguide beoogt de online markt transparant te maken voor opdrachtgevers en biedt een overzicht van de creatieve online bu-reaus, maar ook van technisch georiënteerde bureaus. Die kunnen zich presenteren met hun bedrijfsprofiel, aangevuld met cases. In december verschijnt een jaarboek in een oplage van vijftienduizend exemplaren.
Opdrachtgevers weten de weg in het onoverzichtelijke wereldje van online bureaus tot op heden slechts moeizaam te vinden, verklaart René Küchler van uitgever High Proifle.Uit eigen ervaring zegt hij te hebben ondervonden hoe lastig het is om een bureau te selecteren voor het ontwikkelen van een website. De Webguide zal gratis worden verspreid onder opdrachtgevers die zich hiervoor kunnen aanmelden. In reactie op een eerste mailing zouden inmiddels 2500 wilsverklaringen binnen zijn. Bureaus kunnen tegen betaling hun bedrijfsprofiel in de gids laten opnemen, aangevuld met cases en een klantenportfolio. Om het overzicht zo compleet mogelijk te maken, zegt Küchler wel de tarieven laag te houden.
Met het nieuwe inititatief beweegt High Profile - dat tot dusver actief is in de evenementenbranche - zich op het terrein van PitchView. Onder deze titel publiceert initiatiefnemer Ronnie Overgoor in samenwerking met uitgever BBP al geruime tijd een online overzicht en jaarboek voor de online markt. Deze uitgave is volgens Küchler echter meer een overzicht voor de bureauwereld, onder opdrachtgevers zou Pitch View nauwelijks bekend zijn. Dit zou blijken uit de kleine oplage ('slechts duizend exemplaren').
Een ander verschil is dat Pitch View gratis plaatsing biedt en de jaargids verkoopt.
Overgoor ziet de Webguide duidelijk als het werk van een ‘copycat’. Ten aanzien van het bereik en de naamsbekendheid van Pitch View, benadrukt hij de kwaliteit van de verspreiding. ‘De oplage bedraagt niet duizend, maar drieduizend exemplaren. Dat zijn exemplaren die we zeer selectief verspreiden.' Ook plaatst hij vraagtekens bij de kwaliteit van het bereik dat de Webguide denkt te kunnen bieden. Niettemin ziet hij geen aanleiding om in de tegenaanval te gaan. Wat hem betreft is er ruimte genoeg op de markt.
Overigens zal er binnen afzienbare tijd het nodige gaan veranderen bij Pitch View. Binnen een maand zal er een nieuwe partij instappen, naast BBP, kondigt Overgoor aan. 'Pitch View 2010 zal niet te vergelijken zijn met de huidige uitgave. Vanuit concurrentieoverwegingen kan ik geen details prijsgeven. Maar in feite is de aanpak zoals je die bij de Webguide ziet achterhaald. Het gaat niet om een website en een jaargidsje, het draait om betrokkenheid en het streven de branche transparant te maken en te boosten.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!