NRC bouwt betaalmuur

NRC Handelsblad werkt op dit moment aan de invoering van een betaalmuur. Dit heeft hoofdredacteur Peter Vandermeersch gisteravond gezegd op BNR Nieuwsradio.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daar zei hij: 'De gedrukte journalistiek is bezig met een overlevingsstrijd. Experimenten met Dagblad De Pers hebben aangetoond dat kwaliteitsjournalistiek en gratis niet samengaan.'

Vandermeersch ziet het als een maatschappelijke opdracht van NRC om aan kwaliteitsjournalistiek te doen. Het doet er volgens hem niet toe of dat op papier of op een scherm is. 'Het is dure journalistiek, maar ik ben er van overtuigd dat als we dit blijven doen dat in dit land 200.000 à 300.000 mensen bereid zijn om anderhalve euro per dag te betalen.'

De betaaldiscussie speelt ook bij andere kranten. Vandermeersch verwachtdat het invoeren van betaalmuren bij nieuwssites een van de grootste gebeurtenissen in de krantenwereld zal worden, wereldwijd. De papieren krant zal voorlopig blijven bestaan, al denkt hij wel 'dat de NRC - binnen 10 à 15 jaar - een soort tijdschrift heeft op zaterdag en doordeweeks in een digitale vorm bestaat.'

Gisteren maakten de grotere krantenuitgevers van Noord-Nederland bekend dat langere artikelen op de websites geld gaan kosten. Eind deze maand zijn de websites van Boom Pers als eerste aan de beurt. Later dit voorjaar volgt de NDC Mediagroep, met titels als Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. De websites van het Nederlands Dagblad en het Financieele Dagblad hebben al langere tijd een bijna volledige betaalmuur. De Volkskrant blijft gratis, al werkt de krant aan een 'plus-omgeving' waar lezers voor een vast bedrag een dag- of maandpas kunnen kopen, waarmee de gehele krant inclusief de archieven zijn te raadplegen. Ook zullen er gespecialiseerde apps komen.

Bron: BNR/Volkskrant

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie