Waar de traditionele videotheek langzaam uitsterft, houdt het merk Videoland zich opvallend goed staande. ‘Op termijn is er geen markt meer voor de traditionele videotheek’, zegt Anouk Noordervliet, manager sales & marketing b2c bij Videoland.
‘Er bestaan nog steeds Videoland-winkels, maar het consumentengedrag verandert. Met als logisch gevolg een migratie van het merk naar een online platform.’
Sinds RTL een aandeel van 65 procent heeft genomen in de digitale tak van Videoland, profileert het merk zich steeds sterker als ‘on-demand streamingdienst’. En daar hoort een eigen kwaliteitsserie bij: Zwarte Tulp.
Vanwaar de keuze om een eigen serie te produceren? Is dat niet verschrikkelijk duur?
‘Mooie content kost zeker geld, maar RTL, Videoland en producent NL Film vonden de investering het waard voor de ontwikkeling van het on demand. Als je kijkt naar films en series die wij bieden, zijn wij onderscheidend door ons Nederlandse aanbod. We hadden alleen nog geen titel die je alleen bij ons kunt zien, dus wij vonden dat daar een kans lag.’
Wat is het commerciële model hierachter?
Dat is met online diensten altijd lastig. De eerste klant betaalt in theorie je hele platform. Dit werkt natuurlijk niet, dus je maakt een inschatting hoeveel klanten je kunt werven met een nieuwe serie. Op het moment dat het aanbod aantrekkelijk is, ben je niet alleen in staat om meer klanten aan je te binden, maar ook om ze te behouden.’
In welk opzicht kan Videoland, als streamingdienst, profiteren van de merknaam die de fysieke winkels hebben opgebouwd?
‘Videoland hoort bij Nederland en iedereen kent het als de plek waar je naartoe ging voor een goede film. Het was een videotheek waar je ook je kinderen mee kon nemen, dat kon je niet van alle videotheken zeggen. Daarnaast was er altijd wel een Videoland in de buurt en was de service van een hoogstaand niveau. Dat positieve gevoel, proberen we ook online over te brengen, alleen dan nog dichterbij.’
Dan ben ik benieuwd hoe je dat ‘offline’ gevoel vertaalt naar een online omgeving?
‘De positieve associatie zit puur in het merk: het is betrouwbaar en vertrouwd. Hoe mooi de content op Netflix ook is, dat is toch nieuw en daardoor een beetje eng voor sommige mensen. Het mooie van internet is dat je alles kunt testen. We vernieuwen en verbeteren continu. We zijn nog lang niet waar we willen zijn, maar met onder andere Zwarte Tulp hebben we wel het idee qua aanbod het gevoel van vroeger bij je thuis te brengen.’
Hoe bang is Videoland voor de concurrentie van illegale streamingdiensten?
‘In een jonge markt heb je altijd een illegaal circuit. Daar ontkom je niet aan, maar als je kijkt naar industrieën die iets verder zien, bijvoorbeeld de muziek, dan zie je dat mensen nu ook bereid zijn om te betalen voor Spotify. En wanneer niemand betaald, kan er ook niets gemaakt worden. Zo werkt het nu eenmaal.’
Hoe gaan jullie het verschil maken ten opzichte van concurrerende streamingdiensten?
‘Wij bieden voor ieder wat wils. Bij Netflix moet je een abonnement nemen, wat bij ons ook kan, maar je kunt bij ons ook de dagfilms van vroeger streamen en bekijken. Dat kan bij Pathé Thuis ook, dus eigenlijk zijn wij een optelsom van Netflix en Pathé Thuis.’