Neelie Kroes: 'Europa moet Silicon Valley niet kopiëren'

Om overeind te blijven in de concurrentie met het Verre Oosten en de VS, moet Europa risico’s durven nemen. Dat zegt Neelie Kroes deze week in Adformatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Nederlandse eurocommissaris met een lange staat van dienst is bezig aan haar laatste termijn. Op haar periode in Brussel kijkt ze met tevredenheid terug. Tegelijk waarschuwt ze dat Europa niet achterover kan leunen. Er blijft ruimte voor verbetering. De belangrijkste verandering die ze graag wil zien, is een verandering in mentaliteit.’ Als ik één wens mag doen, dan is het een mindset-verandering op een aantal fronten.&;

Waar we in Europa een faillissement zien als een mislukking, kijken ze daar in de VS heel anders tegenaan. Daar zien ze een faillissement vooral als een leerzame ervaring. In Europa zouden we meer van die mentaliteit mogen hebben, vindt Kroes. ‘Er zijn nu zo veel mogelijkheden met de digitale ontwikkeling. Je moet niet achter de wagen aan blijven lopen, maar de kansen pakken.’

Overigens doet Europa het helemaal niet slecht, ook niet in vergelijking met de digitale successen uit de VS. De aanhoudende roep om een Europese versie van Silicon Valley te creëren, roept zelfs de nodige irritatie op bij de bewindsvrouw. &;Mijn stelling was steeds: we moeten niet proberen te kopiëren, maar datgene wat zich hier aan het ontwikkelen is de kansen geven.&;

Rovio Entertainment, Skype, Spotify en Tuenti zijn voorbeelden van startups die zich wat Kroes betreft kunnen meten met Amerikaanse partijen. ‘Zo&;n Rovio is heel groot, dat weten we alleen niet allemaal. Skype is gekocht omdat ze zo interessant waren en zo zijn er tal van interessante ontwikkelingen hier. In de app-industrie verslaan wij de Verenigde Staten. Daar liggen enorme kansen om banen te scheppen.’

Een zorg is de privacy van de internetgebruiker. Om partijen als Facebook te kunnen aanpakken, is strengere regelgeving nodig, aldus Kroes. Los daarvan vindt ze dat de consument hier ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. Een opt-in regeling wijst ze om die reden dan ook af. In het interview spreekt ze zich uit voor een opt-out, zoals ook in de nieuwe Data Protection Regulation is opgenomen.

In de aanloop naar de Europese verkiezingen inventariseerden we de wensen van de belangrijkste brancheverenigingen die voor marketing- en communicatie actief zijn in de digitale markt. In krijgt Neelie Kroes de nodige lof toegezwaaid voor wat ze in Brussel heeft gerealiseerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie