Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor €637 miljoen via buitenlandse webwinkels, een stijging met een kwart ten opzichte van het jaar ervoor (2015: € 513 miljoen).
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door GfK.
Ruim één op de vier Nederlanders deed vorig jaar één of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels. In totaal is het cross-borderkanaal verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen.
China, Duitsland en Groot-Brittannië meest populair
Vooral Chinese webwinkels zijn in trek. Werd in 2015 nog 23% van de grensoverschrijdende aankopen gedaan op Chinese websites, inmiddels ligt dit aandeel op 30%. Nederlanders spendeerden €190 miljoen uit op Chinese websites, een stijgijng met 59% ten opzichte van het jaar ervoor. De meeste aankopen betreffen telecomproducten, it en consumentenelektronica.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, stelt vast dat Nederlandse consumenten hun argwaan over het kopen van producten op Chinese websites achter zich laten. 'Het gaat vooral om de goedkopere en kleinere items waarvoor een snelle levering minder van belang is. Online platformen als Alibaba zijn hiervoor ideaal vanwege hun bijna onuitputtelijke aanbod.'
Duitse websites zijn goed voor 15% van de grensoverschrijdende aankopen komt hier terecht. Groot-Brittannië volgt op de derde plaats met 14%.
De groei van de cross-borderbestedingen is vooral toe te schrijven aan de verkoop van producten. De sterkste groei in cross-borderuitgaven is te zien in het segment schoenen & lifestyle. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met liefst 125%. Ook speelgoed (+77%) en kleding (+75%) laten een sterke cross-bordergroei zien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!