MyApollo biedt 'veilig' alternatief voor Facebook

De Canadese start-up myApollo ziet ruimte voor een besloten sociaal peer-to-peer netwerk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een groeiend aantal mensen heeft problemen met de manier waarop de grote sociale netwerken omgaan met persoonsgegevens. Hoe hevig de reactie van het publiek kan zijn als het zich realiseert dat de privacy bij een netwerk in het geding is, bleek wel met de massale vlucht van Whatsap gebruikers na de overname van deze messagingdienst door Facebook.

Om Facebook vaarwel te zeggen, is nog niet zo eenvoudig. Alternatieven genoeg, daar niet van. Maar een sociaal netwerk dat nagenoeg dezelfde functionaliteit biedt en toch géén persoonsdata op een centrale server bewaart - laat staan uitlevert om gebruikers te benaderen- was lastig te vinden.

Tot voor kort dan, want nu is er , ‘s werelds eerste volledig besloten sociale netwerk. De beleving van het platform is vertrouwd voor wie bekend is met Facebook; van het verzenden van instant messages tot het delen van foto’s. Alles gebeurt in een besloten en veilige omgeving. Het grote verschil, vertelt Harvey Medcalf, ceo en mede-oprichter van Arroware (het bedrijf achter myApollo), is de technische infrastructuur.

MyApollo is ontwikkeld in reactie op de groeiende zorgen van gebruikers over de veiligheid van hun online communicatie. Het maakt gebruik van een in eigen beheer ontwikkelde gedistribueerde per-to-peer infrastructuur om de privacy van gebruikers te waarborgen. Gebruikers kunnen hun content uploaden naar hun privénetwerk voor meer grip op en betere beveiliging van hun data.

Of dit voor voldoende mensen interessant is om myApollo te laten uitgroeien tot een serieus alternatief? De grote uitdaging voor ieder sociaal netwerk is, voldoende mensen bij elkaar te krijgen voor een levendige interactie. Zelf heeft Medcalf – zo leert een blik op zijn account - 52 contacten in zijn myAppollo. Met het noemen van exacte aantallen is hij verder terughoudend, ‘want die veranderen voortdurend’. Daarbij is een kleine gebruikersbase ook een voordeel, omdat de achterban ziet dat er ook echt iets gebeurt met de feedback die ze levert.’

Nederland

MyApollo is overigens pas twee weken in de lucht. Om het netwerk een zet te geven is Medcalf voor een kleine publiciteitstoer in Europa. Nederland staat als eerste op het programma. ‘Want we zagen dat de eerste interesse vooral hier vandaan kwam. Op dit moment groeien we ook het sterkst in Nederland.’

Voor gebruikers is myApollo gratis. Inkomsten uit het leveren van data van gebruikers zijn er niet. De grote vraag is derhalve, hoe gaat dit netwerk rondkomen? Tot bepaalde hoogte ziet Medcalf mogelijkheden met advertenties, zo zou er ruimte kunnen komen voor ‘brand pages’ en wordt er nagedacht over targeting door het gebruik van geolocatiedata.

De belangrijkste bron  van inkomsten is echter, de door Arroware ontwikkelde p2p techniek voor het uitwisselen van data. In combinatie met het ‘internet of things’ biedt deze techniek, verzekert Medcalf, &;ongelooflijk veel mogelijkheden voor bedrijven die wel de inzichten wil benutten die voortkomen uit het gebruik van slimme apparaten, maar het niet nodig vinden om deze data te bewaren. Wij zien grote kansen in het licenceren van onze techniek en we merken dat daar veel interesse voor bestaat. Dat is waarom een bedrijf als dat van ons wellicht nooit voor advertising hoeft te kiezen.’

Zuckerberg

En als morgen Mark Zuckerberg aan de poort rammelt met in zijn hand een zak met een paar miljard dollar? Medcalf. ‘Mark en ik hebben een paar fundamentele verschillen van inzicht wat betreft het te volgen businessmodel. Maar met partijen van wie de ideeën over privacy synchroon lopen met die van ons, staan we open voor samenwerking.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie