Dit blijkt uit cijfers van Brand Finance, het onafhankelijke wereldwijd opererende bureau op het gebied van landenmerkwaarde-bepaling en –waardering. Hun jaarlijkse 'Nation Brand 100'-studie is voor de zevende keer gepubliceerd en bevat nu 147 verschillende maatstaven van merkkracht en –waarde vanuit meer dan 45 internationale bronnen. Deze data zijn afkomstig van overheidsbureaus, OECD, IMF, IMD en WEF en geven een overzicht van de gezondheid van landenmerken en hun waarde.
In waarde is het merk 'Nederland' iets gestegen, maar dit moet volgens Brand Finance gezien worden in de context van een daling op de lijst met drie plaatsen. Bijna alle landenmerken daalden in waarde van 2010 naar 2011, als gevolg van de aanhoudende wereldwijde crisis. Het merk 'Nederland' is echter in 2012 minder, en dus later, toegenomen dan andere landen. Dit ondanks een kleine toename van de merkkrachtscores (die meten investeringsklimaat, kennisklimaat en toerisme). Dat 'Nederland' niettemin plaatsen heeft verloren is te wijten aan de Eurocrisis en achterblijvend herstel in de Eurozone en Nederland zelf.
Hoewel Nederland een van de beter presterende Europese economieën is, en officieel in het eerste kwartaal uit de recessie is gekomen, zijn andere indicatoren minder positief. Volgens het CBS is het vertrouwen in de economie vanuit productiebedrijven op het laagste niveau sinds twee jaar.
Meer negatieve invloed is veroorzaakt door de recente aanpassing van de economische vooruitzichten volgens Moody’s voor Duitsland, Luxemburg en Nederland van 'stabiel' naar 'negatief'. Volgens Moody’s is de aanpassing het gevolg van de toegenomen kans dat Griekenland de Euro verlaat, gekoppeld aan de verwachting dat een kettingreactie kan veroorzaken. Zij stellen dat Griekenland weliswaar gered kan worden, maar dat vereist dat de sterkere Noord-Europese landen de lasten op hun schouders nemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!