Matthijs Moeken: 'Laten we in 2016 gewoon weer reclame gaan maken'

Wint Matthijs Moeken (ex-Jumbo) het Gouden Koffiekopje 2015? Hij blikt terug op zijn voorspellingen tijdens de laatste editie van Koffiedik Kijken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op 7 januari, , wordt bekendgemaakt wie van de sprekers van vorig jaar de meeste goede voorspellingen voor 2015 heeft gedaan en het Gouden Koffiekopje wint. Matthijs Moeken (die in juni vertrok als marketingbaas van Jumbo) blikt terug.

Wat waren jouw belangrijkste voorspellingen voor 2015?

&;Bureaus moeten niet meer in “klanten” denken, maar in “opdrachten”, omdat dit de werkelijkheid bij adverteerders beter vertegenwoordigt. Geen one stop shop meer, adverteerders zoeken de specialist voor een specifieke opdracht. Het was misschien ook meer een wens dan een voorspelling…&;

Is er ook maar ééntje uitgekomen?
&;Geen idee. Ik vermoed het niet, want ik heb zeer algemeen gesproken. Meer over waar we naar toe zouden moeten dan over concrete voorspellingen.&

Wat voor jaar was 2015 in het algemeen?
&;Een jaar waarin Nederland voor grote uitdagingen kwam te staan, en waar eens te meer bleek dat wij als land niet voldoende in staat zijn om eensgezind op die uitdagingen in te gaan. Dat maakt ons nog kleiner dan we al zijn.&;
 
Wat bracht 2015 het vak?
&;Naar mijn persoonlijke mening was het een triest jaar. Een jaar waar werkelijk niet één uitmuntende, ongelofelijke en fantastische campagne het licht heeft gezien. We waren weer veel te veel bezig met van die marketing mumble jumble, veel te veel nieuwe media crap, engagement shit, Facebook banners….maar er werd nauwelijks reclame gemaakt. Geen campagne gevoerd. Het lijkt wel of marketing langzaam aan finance, sales en IT is gaan rapporteren. Zo zonde. We werken in het mooiste vak wat er is. Wij kunnen dromen werkelijkheid laten worden, en de werkelijkheid creëren. Waarom doen we dat dan niet?&;

Wat bracht 2015  jou persoonlijk?
&;Grote uitdagingen, en grote veranderingen. Na 7 jaar me volledig te hebben gegeven aan de merken C1000 en Jumbo heb ik deze zomer besloten te focussen op datgene wat echt belangrijk is, mijn gezin. De klus bij Jumbo was klaar, het werd steeds meer “more of the same”, de verandering is afgerond, aan iemand anders om het in stand te houden. Ikzelf ben met mijn vrouw en tweejarig zoontje op wereldreis gegaan, in 5 maanden de wereld rond. Een unieke ervaring en uitdaging. In Januari ben ik er weer, en dan ga ik vol goede moed bedenken waar ik nu mijn energie aan ga besteden.&;

Als je één voorspelling voor 2016 mag doen, wat zeg je dan?
&;Geen voorspelling, wel een wens: laten we gewoon weer reclame gaan maken. Laat 2016 het jaar zijn waarin we een titanenstrijd creëren tussen langlopende, spannende, intuïtieve en grootste campagnes. Laten we met z’n allen gewoon weer gaan doen waar ons vak om draait: de werkelijkheid een klein beetje creëren.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie