In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014
Omdat mobiel dan eindelijk het niveau van louter informatie, muziek downloads en berichtenverkeer overstijgt. Mobiele apparaten nemen nu al een cruciale rol in het dagelijkse zaken- en prive leven en dat gaat nog veel verder. Always on, maar dan ook in alles. Welke factoren zie ik als de voornaamste aanjagers vanuit de dagelijkse (mediabureau)praktijk?
- Geen beperkingen in snelheid (4G) meer, dus online video en de uitwisseling van bestanden komen nu echt van de grond;
- De privacy wet is en wordt nog verder versoepeld, dus ook targeting, verder,dan alleen op geolocatie en op device/verbinding, en pushberichten worden eindelijk gemeengoed;
- Mobiel betalen komt, na lang wachten, echt van de grond. Wij kunnen dus met zijn allen eindelijk gebruik gaan maken van de ‘ Emotie van het Moment’ en de uit de USA overgewaaide magie van coupons.
Hartelijk dank aan ABN-Amro, Rabo, Google en VisaCard/Vodafone!
- Mobiele IAB- en zelfs multimedia/dynamische formaten komen eindelijk beschikbaar via Automated Trading, waardoor de inzet van mobiel automatisch (vergeef mij deze woordspeling) als onderdeel van de mediainzet word meegenomen.
- Concrete en nuttige doelstellingen (transacties, aanmeldingen, echte views) zijn inmiddels mogelijk en vooral, meetbaar.
- Steeds meer marketing mogelijkheden zijn voorhanden in de meest gebruikte mobiele apps, zoals FaceBook, Twitter, WordFeud,
Maar er is meer… Nu wordt het ook tijd dat mobiel de rol van desktops en laptop qua bereik overneemt. In aantallen zijn de smartphones inmiddels al veruit in de meerderheid ** dus nu alleen de toepassingen nog. Intensief gebruik van mobiel als platform (bv via Apps, waarop zowiezo de meeste views plaatsvinden) zowel prive als zakelijk, zal mobiel als platform definitief als onmisbaar op de kaart zetten, voorzover het dat nog niet staat .
Mobiel biedt zoveel meer mogelijkheden, varierend van product- en prijsvergelijking thuis of in de winkel zelf, het verzilveren van je ‘persoonlijke’ coupons, het maken van je afspraak bij de huisarts, het voorverwarmen van je auto of je huis, het boeken en bijhouden van de informatie van je vlucht tot aan het interactief bestellen/afhandelen van je bestelling bij je fastfood restaurant (Yes/Tap) en het in de gaten houden van je (jonge) kinderen (Kidswatcher).
Steeds meer business toepassingen bieden een interface via mobiel, al is het alleen maar ter controle en beheren van de bedrijfsprocessen. Dashboards die je 24/7 informeren over de verkopen, produktie, transacties en, in mijn geval, over geplande en gerealiseerde media, bezoekers, conversies, research en budgetten van de lopende on- en offline campagnes. Genoeg redenen om nu meer aan je mobiel gekluisterd te blijven.
Met de laatste noodzakelijk stapjes in techniek en daadwerkelijke invulling van inmidddels een enorm bereik, breekt Mobiele Marketing dus inderdaad eindelijk echt door.
Bronnen:
* AdSpend Studie Deloitte H10213
* Gfk, Digitale Markt NL, dec 2013
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!