KPN ziet omzet zakelijke markt met 6 procent krimpen

De totale omzet van KPN zakte in het tweede kwartaal met 4 procent, naar 1,7 miljard euro.

KPN heeft zijn omzet vorig kwartaal verder zien krimpen. Zowel op de zakelijke markt als op de consumentenmarkt namen de opbrengsten af, maakte het telecombedrijf woensdag bekend.

De omzet van KPN zakte in het tweede kwartaal met 4 procent, naar 1,7 miljard euro. De sterkste achteruitgang deed zich weer voor op de al lange tijd krimpende zakelijke markt. Daar slonken de opbrengsten met bijna 6 procent. De verkopen op de consumentenmarkt leverden 1 procent minder op dan een jaar eerder.

Op de consumentenmarkt boekte KPN wel succes met de verkoop van bundels van vaste en mobiele diensten. Inmiddels maakt 38 procent van de klanten gebruik van zo&;n bundel, tegen iets meer dan een kwart een jaar geleden. KPN strikte vorig kwartaal verder per saldo onder meer 15.000 nieuwe breedbandklanten en 23.000 nieuwe mobiele bellers. Daar stonden echter dalende inkomsten uit het telefoonverkeer en een kleinere verkoop van toestellen tegenover.

Voor zakelijke klanten wil KPN meer een ICT-dienstverlener worden, in plaats van alleen een telecomleverancier. De opbrengsten uit nieuwe diensten namen vorig kwartaal wel toe, maar niet voldoende om de krimp van de traditionele telecomdiensten te compenseren.

De totale brutowinst (ebitda), aangepast voor eenmalige posten, ging licht achteruit naar 592 miljoen euro. Daarmee wist KPN de verwachtingen van analisten nipt te overtreffen. De nettowinst steeg met 1 procent naar 162 miljoen euro.

KPN hield vast aan zijn verwachtingen voor dit jaar. Aandeelhouders krijgen in augustus een interim-dividend van 3,3 eurocent per aandeel en mogen onveranderd rekenen op een totale beloning van 10 eurocent per aandeel over het hele jaar.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie