Innocent: balanceren tussen commerciëel en duurzaam

Jiri Staats (Innocent): 'We zien het als het maken van een eindeloze reis waarin we dingen beter proberen achter te laten'

Auteur: Nicoline Blokzeijl

De smoothies en sapjes van innocent Drinks zijn in vrijwel elke winkel te vinden. Hoe zorgt dit merk voor een juiste balans tussen commerciële doelen en duurzame overtuiging? In de merk- en marketingactiviteiten staat 1 ding centraal bij innocent: het aanbieden van verse, lekkere en gezonde sapjes. Het fundament van innocent is de natuurlijke basis van haar producten, waarmee zij goede zorg draagt voor consumenten. Maar Innocent trekt dit aspect ook breder en wil ook zorg dragen voor de wereld om haar heen. Hoe werkt deze overtuiging in de realiteit?

Het begon met donaties
Vlak nadat Innocent startte met de verkoop van smoothies, is de Innocent Foundation opgericht. Hiermee wilde het merk laten zien dat er geld te verdienen is met goede en eerlijke producten en dat je hiermee tegelijkertijd bij kunt dragen aan de wereld. Met de oprichting van deze stichting begon Innocent minimaal 10 procent van de winst aan goede doelen te doneren: dit werd een geïntegreerd deel van haar identiteit om wereldwijd projecten mee te ondersteunen.

De jaarlijks terugkerende “Goedgemutste Breicampagne” is hier een bekend voorbeeld van. Innocent moedigt mensen aan kleine mutsjes te breien voor op de flesjes in de winkel. Voor elk flesje dat voorzien is van een muts, geeft Innocent 20 cent aan het Nationaal Ouderenfonds om eenzaamheid onder ouderen een beetje minder te maken.

Betekenisvol groeien
Zoals Jiri Staats, brandmanager Innocent, zelf stelt: &;Onze kernwaarden en ‘simpel menselijk gedrag’ helpen ons tijdens onze missie om de wereld beter te maken dan we haar gevonden hebben. Deze waarden worden doorgegeven van persoon tot persoon om op een betekenisvolle manier te blijven groeien. Binnen het innocent team zorgen de mensen er samen voor dat we de juiste mensen aannemen om de waarden en juiste instelling door te geven.&;

“In 2016 ontvingen wij de Guardian Sustainability Award voor ons aardbeienproject”
 

Staats: “We hechten veel waarde aan de beloften en commitment die we opgesteld hebben. Daarom zullen we altijd vooruit blijven denken en mogelijkheden zoeken om onze huidige impact en voetafdruk te minimaliseren. Of beter nog: om te zetten naar iets positiefs”. Zo ontving het merk in 2016 de Guardian Sustainability Award voor hun aardbeienproject. Hiermee rekende innocent de hoeveelheid water uit die nodig was om aardbeien te laten groeien. Waterverspilling werd op deze manier voorkomen, waardoor Innocent 1.7 miljard liter water wist te besparen in 2015. Zulke mijlpalen zijn een belangrijk onderdeel van de ‘impact reis’.

Meer dan sociale impact
innocent wil een merk en organisatie zijn waar je trots op kunt zijn. Om dat te realiseren, trekt het merk de impact die ze kan maken zo breed mogelijk. Duurzaamheid betekent meer dan specifieke, afgebakende activiteiten.

“We don’t claim to be perfect, but our "sourced sustainably" promise refers to our entire business commitment to sustainability.”
 

Om dit te bereiken wil Innocent de hele productieketen - van boer tot consument – monitoren en alle stapjes in de keten dekken. Zo wil het merk de balans tussen het zijn van een commercieel merk enerzijds, en het maximaliseren van positieve impact anderzijds, volledig optimaliseren.

Van uitdaging naar innovatie
Het belang van het maken van stappen en het optimaliseren van de impact komt naar voren in de flesjes. Staats: ‘Hierin wordt 50 procent gerecycled plastic gebruikt. We hebben geprobeerd om 100% gerecycled plastic te gebruiken, maar vanwege de verschillende soorten en kleuren plastic, is het bijna onmogelijk de flesjes doorzichtig te maken.’ Deze en gelijkwaardige kwesties komen regelmatig naar voren, om die reden meent Innocent: ‘We zien het als het maken van een reis, een eindeloze reis, waarin we dingen beter proberen achter te laten. We houden wereldwijde uitdagingen en nieuwe ontwikkelingen goed in de gaten’. Op deze manier wordt ook aan het merk gebouwd. Staats: ‘Iedereen kan een miljoen redenen geven waarom jouw idee niet gaat werken. Maar jij bent degene die het waar kan maken, en degene die daadwerkelijk weet of het gaat lukken. Blijf bij de kern. Vecht en focus.”

Nicoline Blokzeijl is werkzaam als merkstrateeg bij
Het bureau deelt regelmatig interessante cases van commerciële en maatschappelijke merken. Eerder verscheen op Marketingonline.nl ;just the product&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie