Een goede communicatievondst (of was het een échte productinnovatie) is niet altijd in het belang van het merk op de langere termijn. De Rabobank kwam met het idee ‘hypotheek binnen een week’. Een jaloersmakend leuk zinnetje. Maar ook een zinnetje dat je in combinatie met de afzender, de Rabobank, een rotgevoel geeft.
De Rabobank komt uit een diep dal. Als coöperatie met een sociaal hart sleept de bank een niet-jaloersmakend aantal affaires achter zich aan: rottige hypotheken, een wielerteam dat de boel jaar in jaar uit oplichtte, de veroordeelde Libor-boys in Londen en nog vele andere affaires.
De opdracht was helder: het vertrouwen in de Rabobank én in de sector moet teruggewonnen worden.
Nu explodeert de huizenmarkt in de Randstad en niet zo’n klein beetje ook. De Vereniging Eigen Huis (in mentaliteit een zusje van de Rabobank, maar dan wel een zusje dat zich echt nog gedraagt als hoeder van consumentenbelangen) waarschuwt de bankensector. En met name de Rabobank.
Huizenkopers worden gek gemaakt. Zeker in de Randstad. Ze moeten allemaal het liefst gisteren beslissen over de grootste aankoop van hun leven. Ze kopen zonder bouwtechnische keuring, want geen tijd.
Hypotheekgeld binnenharken voor een bank is dezer dagen niet zo moeilijk. Geef mensen een lage rente, of beloof dat je binnen een paar dagen de hypotheek rond hebt, en ze zijn binnen. Dat hun huizen over een paar jaar onder water staan? Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Dat hoort niet bij de Rabobank. Níet meedoen met de huizengekte, dat is pas maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er voor de klanten zijn als de huizenmarkt moeilijk is, dan ben je goed bezig. En in het verlengde: als het MKB het moeilijk heeft, dan moet je er zijn als maatschappelijk verantwoord ondernemende bank en niet de ondernemers de rug toekeren. De Rabobank is nog niet lang terug bij het oer-DNA.
Gratis advies: haal het spotje van de buis. Maak een nieuwe commercial. Met als boodschap dat je huizenkopers wijst op de gekte op de huizenmarkt en dat ze gek zijn als ze nu hun huis kopen. Scheelt wat hypotheekinstroom, maar dan leef je wel naar je missie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!