SuperHeroes heeft vestigingen in Amsterdam en New York, met in totaal 40 werknemers. 75 procent van de omzet is afkomstig uit internationale accounts.
1. Waarom wilden jullie internationaal uitbreiden?
Rogier Vijverberg, executive creative director en oprichter: ‘Vanuit onze digitale achtergrond waren grenzen niet zo relevant, vanaf het begin hebben we ons als internationaal bureau gepositioneerd.’
2. Wat was de investering? Hoe lang ben je bezig voordat je up and running bent?
‘We zijn ruim anderhalf jaar aan het voorbereiden geweest. Je kunt niet zonder goede adviseurs. Qua investering moet je dan al snel aan enkele tienduizenden euro’s denken, plus dan nog de voorbereidende trips die je maakt.’
3. Is ‘Dutch’ zijn een voordeel?
‘Ons werk is global, we zoeken juist naar universele herkenning. Tegelijkertijd is onze missie tegendraads: wij vinden dat er te veel reclame is en te veel reclame wordt opgedrongen. Om daar een punt van te maken, is dan toch waarschijnlijk weer onze Hollandse eigenzinnigheid.
Rogier Vijverberg, executive creative director en oprichter SuperHeroes
4. Wat is het leukste, de kick?
‘Het leukste is toch wel als blijkt dat je werk ver van huis door heel veel mensen is gezien. Het meest uitdagende is opschalen: voldoende snel een omvang bereiken waarmee je ook in NY grote accounts kunt bedienen. Je kunt er niet half in stappen: je moet er echt superhard voor gaan en risico’s durven nemen.’
5. Hoe willen jullie verder groeien?
‘New York is onze eerste stop, Singapore of Hong Kong de volgende. In de eerste plaats praten we daarvoor met onze huidige klanten om te bekijken hoe we hen optimaal kunnen bedienen. En verder met een brede reeks “adviseurs”: van collega-bureaus in het buitenland tot juridische adviseurs.’
6. Wat hebben jullie ervan geleerd?
‘Wat vooral belangrijk is: wees superduidelijk over wat je komt doen. Als je geen onderscheidende positionering hebt kun je er beter niet aan beginnen. Niemand zit op je te wachten.’
7. Hoe kunnen ‘we’ in het buitenland samen verder groeien? Bestaat er zoiets als saamhorigheidsgevoel?
‘Zodra werk uit Nederland vaker op de voorgrond komt, zal iedereen daarvan profiteren. En wat saamhorigheid betreft: als internationale bureaus komen we elkaar overal in de wereld tegen, maar we doen het vooral zelfstandig. Wat dat betreft moeten we nog verder bouwen aan onze reputatie op advertising en digital.’
Een uitgebreidere versie van dit artikel staat in Adformatie #7 (29 april 2016).
Daarin een overzicht van Nederlandse bureaus met internationale vestigingen, en zes bureaus over hun ervaringen: MediaMonks, Edenspiekermann, Snakeware, Addikt, Mirabeau en SuperHeroes: