Beeld: jstudentboard.com
Op LinkedIn lees ik een post over 5 ways to improve your Snapchat marketing. Twitter geeft me een tip over Instagram: via Dropbox kun je er vierkante reclamefilmpjes op zetten. Maar Tips & Tricks lezen is niet genoeg voor conceptmakers.
Om sociale media echt te begrijpen moet je ze zelf gebruiken, als consument en als adverteerder. Die les leerde ik langzaam maar zeker. De Hyves-hype sloeg ik over, te lelijk en onvriendelijk in gebruik. LinkedIn leek me meer dan genoeg voor mijn persoon.
Maar toen ik in 2010 met Keet Smakelijk boeken ging uitgeven, had ik geen keuze. Hup, op Twitter en Facebook ermee. Keihard op je bek gaan met content maken. Privé en zakelijk liepen aanvankelijk dwars door elkaar (dat was echt dom).
Behalve leerzaam bleek ik het stiekem enorm leuk te vinden. YouTube, Pinterest, Instagram en Whatsapp volgden. Hoeveel Social Media kan een mens aan?
Mijn allernieuwste liefje heet Snapchat, Ik vind het heerlijk om mezelf 10 seconden in een brullende Viking of verlopen Drag Queen te veranderen. Wil niets liever dan een slim concept met die overlay-techniek verzinnen.
Later dit jaar ga ik Confide proberen. Dat is een soort Twitter voor Geheimschrijvers. Screenshots zijn onmogelijk, de boodschap komt nooit in z’n geheel op het scherm. Ideaal voor reaguurders die hun ranzig racisme willen delen.
Of voor mensen die zonder bewijslast IS-fanmail de wereld in willen slingeren. Ook handig voor adverteerders die de kluit willen belazeren met dubieuze claims. Nooit meer gezeur van Foodwatch of de reclamecodecommissie!
Normaal sloop ik al te botte zinnen uit m’n columns, maar met Confide kan ik die zelfgecensureerde quotes toch eventjes delen. Zien m’n volgers ook dat ik geen doetje ben. Voorlopig ben ik niet uitgespeeld.
Met een beetje mazzel sta ik over 40 jaar met m’n e-rollator in 1.870.023 woonkamers een holo-TedX-lezing te geven. Over hoe leuk het is om met je kleinkinderen te Djinglen, Choppen of Tzekken. En dat die social braintronic implantaten helemaal niet eng zijn.
Wel zorgen dat je opt-out voor commercial imagery aanzet. voor maar 2 BitGreens per maand heb je al een adfree filter in je prefrontale cortex.
Deze column staat in Adformatie #5.