Het tijdschrift dood? Nog lang niet!

De 'independent magazine scene' bloeit als nooit te voren, constateert Ebele Wybenga.

Ja, er is toekomst voor print. Een paar jaar geleden verschenen nog bijna wekelijks overlijdensberichten van tijdschriften. Het leek er toen op dat de digitalisering de doodsteek zou zijn voor elke titel die op papier verscheen.

Week- of maandbladen voor een algemeen publiek zullen het uiteindelijk afleggen tegen gratis nieuws en opinie op internet. 

Maar een andere hoek van het tijdschriftenschap lijkt te bloeien als nooit tevoren: de independent magazine scene. Dit is de hoek met Engelstalige uitgaves die niet per se in een Engelstalig land worden gemaakt.

Ze zijn meestal behoorlijk duur, 12, 16 of 19 euro zijn geen uitzondering, worden gedrukt op mat papier en komen met grote tussenpozen uit. Hun vormgevers hebben een onverklaarbare liefde voor Gill Sans en kapitalen. 

De covers hebben óf alleen maar tekst, in een soort strenge 19e eeuwse inhoudsopgave, of niet meer dan een enkel cryptisch woord dat je haast niets vertelt over de inhoud. Hun formaten zijn meestal afwijkend, van het schattig-handzame apartamento tot het onhandelbaar-gigantische Luncheon.

Ze zijn gemaakt om te bewaren en komen beter tot hun recht op een boekenplank dan in een tijdschriftenmand. 

In een doodgewone stations-AKO kwam ik het avant-garde blad Benji Knewman tegen, uitgegeven in Letland en zo dik (en zo duur) als een boek. Of je een nummer koopt dat vandaag is uitgekomen of twee jaar geleden maakt nauwelijks uit: de inhoud gaat niet uit van de actualiteit maar van de persoonlijke obsessies van de makers.

Het onafhankelijke zit hem erin dat de bladen geen van alle door een groot uitgeefhuis na uitgebreid onderzoek in de markt zijn gezet. Vaak verdwijnen ze net zo snel als ze zijn verschenen. Een eerste nummer komt met spaargeld, vriendendiensten en adrenaline tot stand.

Het tweede nummer is net zo lastig voor een kleine uitgever als een tweede roman voor een pas gedebuteerde schrijver. De hoofdredacteur heeft er vaak nog een baan naast die wel voor brood op de plank zorgt. 

Deze magazines zijn de onbekende rockbandjes van de tijdschriftenwereld. Steun deze beweging, koop zulke bladen of geef ze cadeau.

Beeld: Lancering &;Benji Knewman&; Volume 2 (Kaspars Kursišs, Oskars Kupics/www.industry-files.com)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie