Het reclame kerstverhaal begon vol vrede met de bepaling wie de reclamegod was. ”Ik!” ”Ik!” ”Ik!” riepen de Reclame M/V’en en Lampenwinnaars door elkaar heen. ”En ik van Bart Kuiper adviseer Bart Kuiper!” opperde de net bekroonde VEA Legend Bart Kuiper. ”NEEEE”, bulderde een stem uit het heelal, ”Ik, CURATOR, ben de reclamegod. Ik weet pas echt wat goed is.”
En Curator had een plan. Hij zou een engel naar de reclamewereld sturen om een maagd te zoeken. Maar engelen redden het niet in de reclamewereld. Dus belde hij een trafficer: ”Ik heb een bengel nodig. Ken jij nog iemand?” Ze regelde een freelancer. Zo’n type die alle bureaus van binnen kent. De opdracht was 360 graden activatie: ”Daal naar de reclamewereld en vind de maagd.”
Bengel keek kritisch naar de briefing en zeide: ”Ik aanbid u, reclamegod, en de klus is awesome epic. Maar weet u wel dat er in de reclamewereld helemaal geen maagden zijn? Reclamegod wimpelde het probleem van zich af en zeide: ”Die maagd vinden, daarin challenge ik jou. Jij bent de creatief. Bedenk wat en keep it simple.”
Bengel begon zijn zoektocht aan de Danzigerkade. Daar zag hij een jongedame achter N=5 glas. Hij tikte op het raam. Zij vroeg vriendelijk: ”Wat is jouw verhaal?” Bengel antwoordde vriendelijk terug: ”Mijn verhaal? Ik ben Bengel en zoek een maagd.” Het verhaal was meteen uit. Ze keek hem weg en hij schoot weg richting de Being There kerk.
Eenmaal binnen probeerde hij de receptioniste te verleiden tot een onthulling: ”Werkt er hier een maagd?” Ze reageerde veelzeggend: ”Sommigen zeggen het hier met een vaasje, maar ik zeg het met een beuk.” En zo vloog Bengel met een blauw oog richting de Schinkel.
Plotseling zag hij 2 planken en wat touw. ”Een sandwichbord! Die kan ik maken. Maar hoe?” Hij chatte even met Dat Vraag ik en in no time fixte hij er één. Met een zwarte marker schreef hij Maagd Gevraagd op het hout.
Daar zweefde hij met het bord. Gefilmd door tientallen jongens en meisjes. Ook Jelle Kolleman stond al klaar met zijn camera: ”Content!” Binnen een halve minuut werd #maagdgevraagd trending topic. En whoop whoop, Bengel kreeg een maagd in zijn schoot geworpen. ”Niet omdat het moet, maar omdat het kan!” appte Indie olijk.
Ondertussen snapte reclamegod niets meer van het verhaal. ”Hallo Bengel, leuk dit soort story telling, maar wat is het idee??!!”
”Nou, ik neem haar mee naar Ogilvy. Daar hebben ze allemaal een aandeel in elkaar.” Wat ze ook probeerden, ze raakte niet zwanger. Dus maakten ze een JUMP naar FHV. Maar daar moesten ze zelf een kindje groot brengen.
Etcetera? Daar riepen ze net iets te vaak ”Ook lekker!” LEMZ? Mark Woerde was al bij de koning geweest. ”Nog een koning… nee nee.” TBWA? Darre van Dijk? ”Wacht even tot januari!” Maar dat was te laat voor kerst.
Als door de bliksem getroffen, kreeg Bengel een ingeving: digital! Daar kan alles. Hij nam de maagd mee naar Media Monks. Daar konden ze toveren. Wesley ter Haar zette zijn digital producers aan het werk en zowaar begon er wat te groeien. De maagd werd zwanger. Liefdevol omringd door de hemelse pianotonen van Joep Beving. Een mirakel.
Zwanger als ze was, had ze nu een baan nodig. Ze sjokte van bureau naar bureau. Maar door haar dikke buik bleven alle deuren gesloten. Zelfs bij Doom & Dickson deed niemand meer open.
Plots zagen ze aan de horizon een stal. Een stal vol vriendelijkheid. Een stal vol freelancers. Die lief en leed en zelfs een broodfonds met elkaar deelden. De deur opende zich: ”Welkom in our crib. The FreeForce crib.”
De maagd pinkte een traantje weg en het kindje van liefde werd geboren. Bert Hagendoorn keek door zijn kennersbril en riep: ”Wow! Dutch Digital Design! Bel direct Adformatie en vraag naar Astrid Prummel.” Maar die was al gevlogen. En toeval of niet, hoog in de lucht verscheen een ster. Een heerlijk helder ster. Een inhaker. Een lamp. ”Hallo, wie maakt hier een casefilm van!”
En terwijl iedereen verlicht werd, galmde reclamegod door de ruimte: ”Laat dit een teken zijn. Een teken van liefde. Liefde voor ons werk. Liefde voor mooie verhalen. Liefde voor iedereen die goed doet. In een wereld die misschien niet veel liefde kent, maar wij wel veel liefde kunnen geven.”
Reclamen.
Martijn de Vreeze droeg dit verhaal gisteravond voor tijdens het FreeForce kerstdiner.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!