Het PR-vak is het komkommernieuws inmiddels wel ontgroeid

Komkommertijd? Volgens Marloes de Ruiter van Pride PR is dat iets van vroeger

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De term ‘komkommertijd’ stamt uit een ander era. Ja, mensen gaan nog steeds graag op vakantie in de zomerperiode, en bedrijven komen wat meer stil te liggen. Net zoals de beurs in deze maanden rustiger is dan normaal. Onze politieke toppers nemen het er ook van tijdens het reces. Dat klopt allemaal nog steeds. Dus er is minder kans op ‘hard nieuws’. Maar laten we nou niet allemaal doen alsof het nog net zoals vroeger is.

Oubollig

Ons mediaconsumptiegedrag is veranderd. Daarmee doet de term ‘komkommertijd’ wat oubollig aan. In dit digitale tijdperk zijn we gewend onze informatiehonger 24 uur per dag, 7 dagen per week te stillen. Dat is in januari zo, maar ook in de zomer. Met onze mobiele telefoon lezen we even snel het laatste nieuws, of dat nou tijdens de eerste kop koffie van de werkdag is, of op het strand. Dat doen we niet meer een keer per dag, zoals we vroeger deden, toen we boven het ontbijtbord de krant open vouwden. De dunne zomerkrant van vroeger namen we voor lief, maar tegenwoordig verwachten we op de website van bijvoorbeeld NRC Handelsblad een continue stroom van nieuwe letters.

Twaalf maanden per jaar

Dit betekent dat de moderne journalist twaalf maanden per jaar op zoek is naar verhalen. En dat is lang niet altijd hard nieuws. Sterker nog, er is een grote meerwaarde te halen uit bijzondere verhalen die we niet even snel op NU.nl en alle andere bekende nieuwssites ook al lezen. En ook dit geldt lang niet alleen voor de zomer. Ook als pr-bureau moet je in deze behoefte blijven voorzien. En dat is dus niet alleen maar hard nieuws zoals een productaankondiging of een bedrijfsovername.

Grappig onderzoekje 

Als pr-bureau zijn wij voornamelijk bezig met content marketing en storytelling. Wij zoeken en vinden de verhalen bij onze klanten die voor anderen interessant zijn, buiten de kwartaalcijfers om. Om dan ineens in de zomer naar een grappig onderzoekje te grijpen om de media mee te paaien, want het is tenslotte komkommertijd, dat is te makkelijk vasthouden aan ‘hoe het vroeger ging’.

Andere informatie

Wel is het zo dat we door het jaar heen zorgen dat we naast hard nieuws, ook kijken hoe we journalisten kunnen helpen met andere informatie, waarmee zij geholpen zijn, als ze een bepaald onderwerp bij de kop pakken voor een lijvig achtergrondartikel. Onze klanten hebben meer te vertellen dan wat de laatste verbetering is aan hun product of dienst, zij zien, omdat ze er dagelijks mee bezig zijn, de ontwikkelingen en trends op hun eigen vakgebied ver voordat anderen dat misschien zien. 

Bekende Bloggers

Door de komst van online media, bloggers en laten we vandaag de dag vooral ook de vloggers niet vergeten, is er ook nog eens een veel breder scala aan mediakanalen dan vroeger. Nieuwe YouTube-sterren en BB’ers (Bekende Bloggers) kunnen allemaal een doorgeefluik zijn voor de verhalen van onze klanten. Mits - en dat is belangrijk - dat verhaal natuurlijk ook interessant is voor het uiteindelijke publiek. Nieuwe kanalen die lang niet alleen draaien op hard nieuws.

BN’er onder tieners 

En zeker in dit deel van het medialandschap lijkt komkommertijd een vergeten woord te zijn. Deze ‘-oggers’ hebben een nieuw werkethos. Neem bijvoorbeeld vlogger Enzo Knol, die inmiddels de status van BN’er onder tieners echt wel heeft bereikt, hij plaatst per dag twee nieuwe filmpjes op zijn YouTube-kanaal. Zijn bijna 800.000 abonnees en de overige toevallige online passanten, verwachten dat ook van hem. En die verwachting is in de zomer precies hetzelfde als in elk ander jaargetijde. Online beginnen de persen niet pas vroeg in de ochtend te draaien. Er is geen krantenjongen die een keer per dag het nieuws naar je mobiel brengt. Online gaat altijd door en slaapt nooit.

Minder nieuws

Ons vakgebied is dan ook het ouderwetse komkommernieuws hopelijk toch wel ontgroeid. Er is minder nieuws in de zomermaanden uit de bekende hoeken, maar de informatiestroom moet doorgaan. Gelukkig draaien we lang niet alleen meer alleen op hard nieuws en grappige onderzoekjes, er is veel meer te delen. En dat doen we van januari tot en met december.

Voorspelbaarheid

Gelukkig blijven - zowel in de krant als online - de zomerstukjes nog wel bestaan. Een beetje voorspelbaarheid kan ook plezierig zijn, ook ik ben een gewoontedier. Aan het begin van de warme maanden verschijnen de stukjes over aankomende hittegolven of het uitblijven daarvan. En als het dan eindelijk mooi weer is en het kwik boven de 25 graden stijgt, dan volgt de eeuwige discussie of teenslippers nou wel of niet mogen op kantoor.
 

Droste-effect

Het is bijna jammer dat we geen schoenenmerk als klant hebben, die we op dat moment als expert naar voren kunnen schuiven. Maar het hoogtepunt van mijn zomer is toch wel het stukje in de krant waarbij pr-bureaus gevraagd worden naar de kansen die de komkommertijd hun biedt. Zoals voorbeeld. Vet genieten, dit jaarlijkse item dat het toppunt is van een  ‘Escheresque’ Droste-effect.

Marloes de Ruiter is adviseur bij Pride PR

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie