In aanloop naar de Paris Motor Show maakt HERE, eigendom van de drie Duitse automerken BMW, Volkswagen en Daimler, de contouren bekend van het Open Locatieplatform. De partners in de elektronische kaartendienst zullen ieder data leveren die worden gegenereerd door sensoren in de auto's van hun merken.
Tot nu toe beschikbare verkeersinformatiediensten gebruiken data over gps-locaties en snelheden die ze verkrijgen door middel van verbonden devices (navigatiesystemen) in de auto's zelf en vaste sensoren naast en in de weg. De nieuwe real-time diensten die HERE aankondigt, zullen daarentegen gebruikmaken van aanzienlijk rijkere data die worden verkregen via de sensoren van auto’s.
Uit data over onder meer de remmen, de ruitenwissers, de koplampen, de GPS-systemen en camera's kan er een beeld worden gemaakt van de huidige verkeerssistuatie, die vervolgens wordt doorgestuurd naar de dashboards van andere auto's die gebruikmaken van HERE.
HERE stelt dat de nieuwe datadiensten de introductie van geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen en in een later stadium zelfrijdende auto’s zullen ondersteunen. De sensorgegevens zullen in eerste instantie komen vanuit auto’s van Audi, BMW en Mercedes-Benz. De bedoeling is hier later ook data van andere merken aan toe te voegen.
HERE wil de diensten vanaf volgend jaar aanbieden en zegt zich daarbij te richten op zowel op klanten binnen als buiten de auto-industrie. Benadrukt wordt dat de hiervoor gebruikte data eerst worden geanonimiseerd, zodat ze niet tot specifieke personen kunnen worden herleid.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!