Premium

Google confronteert marketeers met eigen mobiele prestaties

Zo’n vijftien marketeers van onder andere KPN, Transavia, Albert Heijn en Gamma lieten vorige week hun mobiele prestaties meten.

Of het gaat om kopen van schoenen, eten bestellen of een vakantie boeken, consumenten gebruiken meer en meer hun smartphone voor aankopen. In 2016 was het aantal mobiele zoekopdrachten bij Google voor het eerst groter dan het aantal desktop zoekopdrachten. De smartphone is onderdeel van het dagelijks leven van mensen en het is essentieel voor bedrijven om een snelle, aantrekkelijke en gemakkelijke bruikbare mobiele website te hebben.

Om het bewustzijn over belang van een optimaal werkende mobiele site te verhogen, organiseerde Google vorige week de 2-daagse Mobile Academie.

Zo´n vijftien marketeers van uiteenlopende bedrijven (o.a. KPN; Albert Heijn, Transavia en Gamma) waren uitgenodigd voor een ´experential journey’, om meer te leren over de mobiele prestaties van hun bedrijf. Voor deze gelegenheid waren vier ‘ervaringen’ opgebouwd die zichtbaar makenhoe snel, eenvoudig of slim de mobiele website van de respectievelijke bedrijven werken.

En dat viel vaak niet mee. Lange laadtijden, niet mobiel geoptimaliseerde customer journeys, obstakels bij de mobiele checkout, zorgen voor onnodig omzetverlies, waarschuwt Google. Voor een mobiele webshop geldt bjivorobeeld dat 90% of de consumenten de site als ze niet gelijk vinden waar naar ze op zoek zijn.

Mobile Experiences

53% van de gebruikers verlaat een mobiele site direct als het laden langer duurt dan drie secondes. Het is dan ook essentieel dat een website vlekkeloos werkt op mobiele apparaten.

De Laadtijd Machine onthulde hoe zwaar een mobiele merksite werkelijk is en hoe lang het duurt om deze te laden. Door op een met internet verbonden fiets te trappen, ervaarden de deelnemers letterlijk het gewicht (in mb’s) van de fonts, foto’s en video’s op de pagina. Hoe zwaarder de pagina, hoe harder ze moesten trappen. Het kostte verschillende deelnemers heel wat zweetdruppels om alle content te laden. Op bijgaande foto is de auteur van dit artikel de AdfoShop aan het laden.

 

Search Man, een pacman-achtige game in een VR/omgeving die laat zien hoe makkelijk of moeilijk het is om informatie te vinden op een mobiele website. Spelers dienen hun ‘Search Man’ over een parcours te sturen, met als doel zoveel mogelijk klanten te winnen.

 

Bij de Final Destination is het de bedoeling om een afstand bestuurbaar piratenschip over een zee vol obstakels sturen. De challenge maakt voelbaar hoe een mobiele site is te navigeren, nadat de aankoop in het winkelmandje in geplaatst. Verplichte registratie of andere obstakels bij de mobiele checkout kunnen desastreus zijn voor herhaalaankopen. Volgens Google zal 79% van de shoppers die ontevreden is, de site niet nogmaals bezoeken.

De Experience Machine is een omvangrijke knikkerbaan met een bal die verschillende klantreizen symboliseert. Welke route de bal kiest, is afhankelijk van de mobiele user experience. Biedt een website veel afleiding in een bepaalde richting, dan kiest de installatie een ander, moeilijker pad. Is het menu gemakkelijk? Dan wordt de route minder complex. Is de site responsive? Dan zal de bal nog sneller gaan.

Test hier zelf de snelheid van je mobiele website.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie