Hiervoor zat je bij Cadreon, een trading desk dat actief is op het gebied van programmatic buying van digitale media en die je zelf hebt helpen opzetten. Waarom nu de overstap?
'Met Cadreon heb ik geweldig kunnen pionieren, iedere dag opnieuw, maar na vijf jaar was het tijd voor een volgend avontuur. Met NMPi krijg ik opnieuw ruimte om te bouwen. De basis is sterk en alle ingrediënten zijn aanwezig om voorop te blijven lopen.'
Hoe belangrijk is internationale expansie voor NMPi?
'Erg belangrijk. Door ons netwerk uit te breiden, kunnen we internationale klanten beter servicen. We kunnen op internationaal niveau afspraken maken en door het inzetten van lokale teams de beste service aanbieden waardoor we ook voor een ander segment klanten interessant worden.'
'Tevens levert een internationaal netwerk veel ervaring en case studies op die we voor klanten in andere delen van de wereld kunnen inzetten, plus de mogelijkheid om specialisten aan te trekken op het gebied van bijvoorbeeld VR en AR.'
Waar ligt momenteel de groei voor NMPi?
'We willen klanten een totaaloplossing bieden van data-integratie, transparante media-inkoop en de koppeling van creatie in dit proces. Het koppelen van CRM-systemen en externe data voor de uitvoer van media en creatie is hier dagelijkse kost en we zien resultaatverbetering bij klanten. We verwachten de komende jaren een enorme groei en willen zorgen dat we de combinatie van technologie, media-kennis en creatieve kennis die we in huis hebben voor strategische klanten kunnen inzetten.'
Er is een sterke trend richting het in huis halen van programmatic technologie, blijkt ook uit een recent onderzoek van Deloitte. Tegelijk is het een knelpunt voor adverteerders om specialistische kennis in huis te halen. Wat is jouw ervaring hiermee? En hoe speelt NMPi hierop in?
'Vanuit DQ&A zijn we reseller van advertising technologie en leveren we consultancy en ondersteuning hiervoor. Met NMPi fungeren we als verlengstuk van de marketingafdeling van onze klanten, ongeacht wie eigenaar is van de technologie. We helpen onze klanten continu met het verbeteren en up-to-date houden van specialistische kennis.'
Onder invloed van ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie en machine learning wordt de menselijke factor minder belangrijk, zeker in geautomatiseerde media-inkoop. De robot mediabuyer is inmiddels beschikbaar. Hoe kijk jij hier tegenaan?
'Met kunstmatige intelligentie kan heel veel, ook wat de mens nooit zal kunnen. Tegelijk is er nog veel meer wat de mens wel kan en de machine niet. Door zoveel mogelijk te standaardiseren en te automatiseren maken we tijd vrij voor zaken waarmee we het echt het verschil maken. En daarvoor gaat niets boven menselijke intelligentie.'