In oktober 2016 hebben Nederlanders bijna 13 miljard bezoeken gedaan aan website en apps. Dat is ongeveer 900 bezoeken gemiddeld per persoon. Ten opzichte van oktober 2014 is dit een stijging van 30 procent, voornamelijk afkomstig van het aantal bezoeken via apps.
Het merendeel van van alle bezoeken (57%) gebeurt inmiddels via apps en dan vooral via de smartphone. In de andere 43 procent worden websites bezocht en hierbij is het grootste aandeel afkomstig vanaf de pc/laptop.
Dat apps de meeste bezoeken genereren geldt voor veel grote categorieën als social media, gamen en chatten. Zoekmachines hebben hierin een afwijkend patroon, 70 procent van alle bezoeken gebeurt via de websites, vooral afkomstig van pc/laptop. Maar ook vanaf de tablet worden vaker apps dan sites bezocht.
Twaalf grootste merken
In GfK DAM wordt het bezoek aan alle website en apps gemeten, die zowel op individueel niveau als ook geclassificeerd tot ruim drieënhalf duizend merken beschikbaar zijn voor analyse. Hierdoor kunnen de onderzoekers zien dat de helft van de bezoeken op de smartphone afkomstig is van de twaalf grootste merken. Het gebruik van de tablet is gevarieerder (56 merken leveren de helft van alle bezoeken).
Dat geldt in nog sterkere mate voor de pc/laptop, hier is het gebruik veel minder geconcentreerd en is de helft van alle bezoeken afkomstig van 156 verschillende merken.
Google en Facebook
Google en Facebook staan bij alle apparaten in de top, evenals YouTube, e-mail, online bankieren en nieuwsmerken. Op smartphone staat verder WhatsApp met stip op de eerste plek met het hoogste aantal bezoeken.
Hier staan alle cijfers van oktober