De eerste 'Creative Data'-jury in de 62-jarige geschiedenis van Cannes Lions is vooral bezig geweest met het definiëren van waar deze nieuwe categorie precies over gaat en wat toekomstige inzenders zouden moeten doen.
Juryvoorzitter David Sable, global ceo van Y&R, zei op de persconferentie vandaag: 'Omdat dit het eerste jaar was van een categorie met elf subcategorieën die sterk uiteenliepen - van data integratie tot het brengen van een verhaal - hadden we niet het gevoel dat we in staat waren om een Grand Prix-winnaar aan te wijzen.'
Sable vertelde dat de jury vooraf twee maanden lang artikelen en gedachten heeft uitgewisseld over waar de Creative Data-categorie over zou moeten gaan, een statement te maken, een norm neer te leggen en aan te geven wat de benchmark zou moeten zijn.
De jury kende zes gouden Leeuwen toe. Op de persconferentie lichtte Sable er één in het bijzonder uit: 'Run That Town', een digitaal spel, ontwikkeld door Leo Burnett in Sydney voor het Australische Bureau van Statistieken. Met data van de 2,500 postcodes die Australië heeft, laat het spel zien wat het effect is van de bouw van een vliegveld, casino of gevangenis in een stad. Het doel was mensen de relevantie te laten voelen van data. De jury zocht naar werk dat 'saaie' persoonlijke gegevens levend maakt.
Vijf van de zes gouden Leeuwen gingen naar overheids- of non-profit-organisaties. Daar is discussie over geweest in de jury, mede vanwege de regel dat niet-commercieel werk geen Grand Prix mag winnen, omdat het bedenken en ontwikkelen van niet-commerciële/charitatieve/overheids-uitingen zoiets is als een tenniswedstrijd spelen zonder net; er is vaak meer creatieve vrijheid mogelijk.
Dit zijn de overige 5 gouden Leeuwen:
National September 11th Memorial & Museum/Local Projects New York
SOS SMS Mexican Red Cross/Grey Mexico
Reviving Legends, Japan Sport Council/Dentsu Tokyo
Twin Souls, Charitable Foundation 'Change One Life'/Y&R Moskou
EA Sports Madden Giferator: an art, copy & code project with Google, EA Sports, Grow Norfolk/HEAT San Francisco/Google Creative Partnerships Mountain View
Behalve 6x goud reikte de jury 10x zilver en 12x brons uit.
De Creative Data Lions maken deel uit van de Innovation Lions, die naast de reguliere Cannes Lions worden uitgereikt, net zoals de Lions Health.
Lees meer over het 62ste Cannes Lions festival in het Cannes Lions 2015 dossier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!