Ikea presenteert een lopende variant van de jaarlijkse uitgebrachte gids: Wandelende Catalogus Fabiënne Breevaart moet heel Nederland voorzien van persoonlijk interieur- en stylingadvies op het Instagramkanaal van het Zweedse woonwarenhuis. Het bedrijf legt uit dat het sinds enkele jaren kijkt naar alternatieven voor de jaarlijkse catalogus in gedrukte vorm, eerder kwam het al met een Luistercatalogus. In gedrukte vorm heeft de beroemde gids in het verleden de Bijbel zelfs gepasseerd als meest verspreide drukwerk ter wereld.
Voordelen digitale variant
Ikea legt uit in Nederland te onderzoeken in hoeverre klanten de digitale catalogus prefereren boven de gedrukte variant. Het woonwarenhuis zegt dat het steeds meer voordelen ziet in een digitale variant, waaronder snellere interactie met klanten. Zo oriënteren de meeste klanten zich al via de website voordat zij naar de winkel of de webshop gaan. Dit jaar wil Ikea opnieuw geen gedrukte catalogus verspreiden, behalve rondom Delft. Volgens de keten is deze verspreiding slechts ten behoeve van onderzoek. Fans die een gedrukt exemplaar willen bemachtigen om bijvoorbeeld de verzameling compleet te houden kunnen een exemplaar aanvragen, zo maakt het bedrijf bekend.
Persoonlijk
In de zoektocht naar de levende adviseur plaatste Ikea zelf een online oproep voor een ‘wandelende catalogus’. Volgens de woongigant hebben honderden mensen zich aangemeld om de eerste Wandelende Catalogus te worden. Ikea geeft aan dat er voor Breevaart is gekozen vanwege haar originaliteit en frisse blik op interieurgebied. Duidelijk wordt dat iedereen in gesprek kan gaan met de interieurstyliste, door haar een persoonlijk bericht te sturen via het Instagramkanaal van Ikea Nederland.
Eigenschappen van de Wandelende Catalogus
In de online oproep benoemde Ikea een aantal belangrijke eigenschappen van de Wandelende Catalogus, waaronder creativiteit, oog voor het creëren van ruimtelijkheid in kleinere woningen en het bewustzijn dat duurzaamheid niet duur hoeft te zijn. Breevaart las de oproep, herkende zichzelf erin en reageerde. Ze vertelt dat toen ze vorig jaar haar eigen huis inrichtte, ze begon met een eigen Instagramaccount om vrienden te inspireren met foto's, ervaringen en interieurtips.
Breevaart is nu twee weken lang de baas van het Instagramaccount van de meubelgigant. Zelf zegt de wandelende catalogus over haar nieuwe roeping: ‘De samenwerking met Ikea zorgt ervoor dat ik mijn passie met velen mag delen, wooninspiratie kan bieden en mensen kan helpen met interieurvragen.’
Lees ook: ‘Samen slimmer thuis’-campagne van Ikea
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!