Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: De Donorweek
Adverteerder: Ministerie van VWS / Dienst Publiek & Communicatie
Communicatieadviesbureau(s): KesselsKramer, JUST, Vizeum, ExPRtease
De kracht van de case samengevat
In Nederland is een nieuwe bewustwording over orgaandonatie ontstaan. De Donorweek maakt het ieder jaar vanzelfsprekender om over donorregistratie te praten en stimuleert om daadwerkelijk een Ja vast te leggen in het Donorregister. Niet in een campagne waarin de overheid burgers vertelt wat ze moeten doen, maar door mensen zelf aan elkaar te laten vragen: Ben jij al donor? Ja of Nee.
Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: Over op IBAN
Adverteerder: De Nederlandsche Bank
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, Porter Novelli, PHD, 51North
De kracht van de case samengevat
Bij de SEPA-migratie staat veel op het spel. Maar begin 2012 werd dat nog nauwelijks onderkend. Het was gewoon geen issue. Dat is nu volstrekt anders. De campagne heeft de migratie op de kaart gezet. Zowel bij bedrijven als bij consumenten. Zonder angst te zaaien, zonder protest uit te lokken. Terwijl dat risico levensgroot aanwezig was. De speelruimte was klein. Maar de serieuze boodschap, op een sympathieke manier gebracht, heeft zijn werk uitzonderlijk goed gedaan. Inmiddels maakt Nederland in Europa een enorme inhaalslag. We zijn écht klaar voor IBAN.
Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: Dress Red Day
Adverteerder: Hartstichting
Communicatieadviesbureau(s): Publicis
De kracht van de case samengevat
Onder het thema ‘Laat je hart zien’ roept de Hartstichting vrouwen op om iets roods te dragen op Dress Red Day. En daarmee aandacht te vragen voor een onderschat probleem, het feit dat hart- en vaatziekten nog altijd doodsoorzaak nummer 1 zijn onder vrouwen en dat te weinig vrouwen zich hiervan bewust zijn. De campagne voor, door en met vrouwen bleek een doorslaand succes. Er werd massaal gehoor gegeven aan de oproep op 29 september iets roods te dragen. Zo werd een zwaar onderwerp middels een luchtige aanpak stevig op de kaart gezet.
Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: FeyBlij
Adverteerder: a.s.r.
Communicatieadviesbureau(s): John Doe, Coebergh Communicatie & PR
De kracht van de case samengevat
Diergaarde Blijdorp en haar Feyenoord-mascotte Olli zijn dankzij een hartverwarmende campagne van verzekeraar a.s.r. in korte tijd publiekslieveling geworden. De campagnestrategie om Blijdorp hoofdsponsor te maken van Feyenoord om zo publiekslieveling te worden, is in combinatie met het creatieve concept en de middelenfocus op social/pr een groot succes gebleken. Een blijvend succes: wekelijks worden nog steeds 2000 Olli’s verkocht voor Diergaarde Blijdorp. De strategie van a.s.r. om te helpen door te doen heeft met deze campagne een droomstart gemaakt.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Desso AirMaster
Adverteerder: Desso
Communicatieadviesbureau(s): SSSS & Orchestra
De kracht van de case samengevat
Reeds binnen 2,5 jaar na introductie van Desso AirMaster® is het product al uitgegroeid tot de absolute marktleider in Nederland en is de businessdoelstelling ruimschoots bereikt. De Desso AirMaster® mag een fantastisch product zijn, maar de claim ‘verlaagt de hoeveelheid schadelijk fijnstof 8 keer’ was voor velen vóór de start van de campagne niet geloofwaardig. Juist communicatie had de schone maar ook zware taak de kritische doelgroep te overtuigen. De campagne heeft onweerlegbaar bewezen dat je met een bescheiden budget de propositie geloofwaardig en overtuigend over kan brengen.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: One Net
Adverteerder: Vodafone
Communicatieadviesbureau(s): THEY, ACHTUNG!, OMD, Blue Mango Interactive
De kracht van de case samengevat
Hoe overtuig je ondernemers om ook hun vaste telefonie onder te brengen bij een van oorsprong mobiele aanbieder? Met de One Net-campagne slaagde Vodafone hierin. Met een opvallende en herkenbare campagne en gelaagde media-aanpak positioneerde Vodafone zich als betrouwbare partner, die mobiele en vaste telefonie integreert en telefonie in de grootzakelijke markt een stuk eenvoudiger maakt. Dit leidde tot een flinke stijging van het aantal leads en orders, een ROI van 177% in vijf maanden en een verbeterde merkbekendheid als aanbieder van geïntegreerde diensten.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Beslist.nl
Adverteerder: Beslist.nl
Communicatieadviesbureau(s): Eigen Fabrikaat
De kracht van de case samengevat
Consequente communicatie over de uitgebreide keuzemogelijkheden bij beslist.nl als grootste online winkelcentrum, gecombineerd met de succesvolle sponsoring van de beslist.nl schaatsploeg, heeft als katalysator gefungeerd en is bepalend geweest voor het succes van het businessmodel.
Slim geproduceerde en ingekochte communicatie leidt tot een bijzonder sterke groei in bekendheidscores, bezoekersaantallen en omzet. Hiermee is een grote stap gezet in het claimen van de categorie ‘online winkelcentrum’. Resultaat: een stijging van 33% naar 86% totale bekendheid, 90% meer bezoeken en een verdubbeling van de maandomzet binnen een jaar.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: De EK-selectie van McDonald's
Adverteerder: McDonald's Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko
De kracht van de case samengevat
Tijdens voetbalkampioenschappen eet Nederland thuis voor de buis. De uitdaging: Hoe voorkomt McDonald’s de EK-dip? Ons inzicht: McDonald’s bleef tijdens toernooien te veel McDonald’s en werd onvoldoende oranje. Dit keer ging McDonald’s helemaal voor Oranje, net als de fan. We bedachten speciale producten, met de EK-Snackbox om mee te nemen op wedstrijddagen, een EK-burger, een Oranje Milk Shake en een Hollandse McFlurry. In de campagne verfden we de Duitse ambassade oranje en zongen we Hap-Holland-Hap. Nederlands’ favoriete EK-campagne trok bijna 1,1 miljoen meer bezoekers en realiseerde 18,8% meer omzet.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Collectieve Inkoop Energie
Adverteerder: Vereniging Eigen Huis
Communicatieadviesbureau(s): XXS Communicatieadvies, Experian
De kracht van de case samengevat
Vereniging Eigen Huis had te maken met een teruglopend ledenaantal. Er moest nieuwe instroom komen, in een krimpende woningmarkt en met een beperkt budget. Deze case is een voorbeeld van hoe een organisatie vanuit een beperkt budget stapsgewijs een heldere mediaformule wist te ontwikkelen. Waarbij accountability Vereniging Eigen Huis het vertrouwen gaf om structureel budget te reserveren voor externe media. Een onderscheidende communicatiestrategie en slimme media-inzet zorgden ervoor dat ruim 60.000 nieuwe leden konden worden verwelkomd.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: GTST: Wie Is Tim?
Adverteerder: RTL Nederland
Communicatieadviesbureau(s): Endemol
De kracht van de case samengevat
GTST: Wie Is Tim?-format sloeg een brug tussen de cliffhanger en het nieuwe GTST-seizoen en bood via dit transmediale concept kijkers en fans negen weken lang spanning en entertainment, uitgerold over meerdere platformen en gebruikmakend van een brede mediamix. RTL voorzag hiermee in een behoefte en versterkte de betrokkenheid en de relatie met de doelgroep volgens de Total Experience-strategie.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Melkunie Next Level
Adverteerder: Arla Foods B.V.
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, Isobar, exPRtease, Novad, PROUDdesign BV, The Gardeners
De kracht van de case samengevat
De zuivelmarkt krimpt. Het A-merk heeft fors aan relevantie ingeboet. Private label domineert.
Maar de campagne gaf Melkunie, ondanks deze tegenwind, een uiterst succesvolle, vliegende start.
De keuze voor een appèl aan het nostalgische gevoel in plaats van een ‘typische’ herintroductie, pakte zeer goed uit. Reclameduo Peer Mascini en zijn Melkunie-koe maakte het vertrouwde Melkunie helemaal van deze tijd. De campagne raakte mensen – en Melkunie doet het overtuigend beter dan Friesche Vlag. Heel Nederland heeft Melkunie weer in het hart gesloten. Een Effiewaardige prestatie.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Het succesverhaal van Lexa.nl, als het om daten gaat!
Adverteerder: Meetic
Communicatieadviesbureau(s): Mindshare
De kracht van de case samengevat
Medio 2012 stond Lexa.nl voor een formidabele uitdaging. Groei in registraties via offlinecampagnes bleef fors achter op doelstelling, in een markt met groeiende clutter. Via econometrische modelling, waarmee de relatie tussen media-inzet en registraties is blootgelegd, zagen wij geen ruimte voor verdere campagneoptimalisatie. Tijd voor een radicale koerswijziging. Wij hebben vanaf augustus de mediastrategie sterk gewijzigd; in plaats van bursts naar continuïteit, zonder verhoging van het budget, door tv te verlagen ten gunste van radio. Dit heeft geleid tot een groei in offlineregistraties van 21,4%, waar de doelstelling +9,3% was.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Heineken Rugnummers
Adverteerder: Heineken Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko, \Neboko Retail
De kracht van de case samengevat
Hoe kan een duur biermerk scoren in de hausse van bieraanbiedingen en Oranjegadgets? Het inzicht dat Nederlanders graag meedoen in het collectief, maar ook individueel willen schitteren, leidt tot het ‘Rugnummershirt’, de sleutel tot een unieke crossmediale, sociale activatie. Acties van shirtdragende fans voor Oranje vormen een campagnecontent voor Facebook, print en VI Oranje (RTL). Het EK is voor Oranje snel voorbij, maar voor Heineken is het een winner: uniek positieve social/conversatieresultaten, een stijging op belangrijke merkwaarden en een boost voor de baseline sales.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Hi Wie belt er nou nog?
Adverteerder: Hi
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, Mindshare, Red Urban, De Werkvloer
De kracht van de case samengevat
Hi staat onder druk en introduceert als eerste provider een serie abonnementen waarin niet bellen en sms’en, maar mobiele internetdiensten centraal staan. De campagne stelde de vraag die geen enkele telecomprovider durfde te stellen: ‘Wie belt er nou nog?’ Het succes was spectaculair. In een krimpende markt met felle concurrentie realiseerde de campagne de grootste stijging van nieuwe klanten sinds jaren én een forse stijging van het marktaandeel. We maken van een bedreiging onze kracht. Zo bewees Hi wederom het enige telecommerk te zijn dat écht dicht bij jongeren staat.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Andrélon Oil & Care
Adverteerder: Unilever Benelux
Communicatieadviesbureau(s): JWT Amsterdam
De kracht van de case samengevat
Het is nieuw voor Nederland. En nieuw voor Andrélon. Een eerste stap in diversificatie naar allochtone groepen, een sprong naar een nieuw segment van een mainstreammerk. En dat met behoud van identiteit en mentaliteit. Een geslaagde sprong. De waardering voor en de impact van de uitingen is hoog en de campagne verdubbelt het marktaandeel van Andrélon Oil & Care. Daarmee illustreert deze case op een overtuigende manier dat een campagne sterk kan bijdragen aan een toch al mooie lijn.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Telfort. Net zo alles in één, maar dan super voordelig.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5
De kracht van de case samengevat
Met een slimme strategie heeft Telfort zich in nog geen jaar tijd op de kaart gezet als een volwaardige alles-in-1-aanbieder. Telfort is als nieuw merk in deze markt binnen een jaar gezichtsbepalend. Telfort en Ziggo bepalen samen de markt, UPC kopieert het Telfort-vaste-lage-prijsaanbod. De campagne laat niet alleen spectaculaire commerciële resultaten zien, maar weet ook zeer hoge campagneresultaten te realiseren en het merk Telfort een boost te geven. Telfort heeft zich in korte tijd ontwikkeld van een plat prijsmerk naar een geliefd value-for-money merk.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Telfort. Net zo mobiel, maar dan super voordelig.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5
De kracht van de case samengevat
Telfort Mobiel weet de klantinstroom te verdubbelen en groeit vijf keer harder dan de markt! Met een slimme strategie, en een sympathieke en opvallende campagne zet Telfort zichzelf opnieuw op de kaart en weet daarmee zijn positie in de mobiele markt flink te versterken. De campagne laat niet alleen ongekend goede commerciële resultaten zien, maar weet ook zeer hoge campagneresultaten te realiseren en het merk Telfort een positieve boost te geven. Met de Gouden Loeki als prachtig bewijs dat Telfort van een plat prijsmerk een geliefd value-for-money merk is geworden.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: De Actros van Mercedes-Benz: de zuinigste truck ter wereld.
Adverteerder: Mercedes-Benz Nederland B.V.
Communicatieadviesbureau(s): N=5
De kracht van de case samengevat
Mercedes-Benz breekt met de conventies in de truckmarkt en weet zo als enige merk de status-quo te doorbreken. Het marktaandeel van de Actros verdubbelt in drie jaar tijd van 9% naar 19%. De doelstelling is daarmee ruimschoots overtroffen. In tijd en marktaandeel. Mercedes-Benz weet brandstofverbruik hoog op de agenda van de transportondernemer te zetten en de activerende insteek van de campagne zorgt voor recordconversies van de DM’s en aantal proefritten (Fuel Duels). De opvallende en uitdagende aanpak creëert een positieve buzz en weet het negatieve sentiment te keren.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: BobSport
Adverteerder: Rijksoverheid/Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Communicatieadviesbureau(s): N=5
De kracht van de case samengevat
BobSport heeft direct invloed gehad op het feitelijke gedrag van autorijdende bezoekers aan sportkantines. De sociale norm en als gevolg daarvan het waarneembaar gedrag zijn aantoonbaar beïnvloed door de campagne. De toch al positieve resultaten op landelijk niveau (5,6% meer alcoholvrije bestuurders) werden nog overtroffen in de pilotregio’s, waar de interventies bij de sportclubs plaats vonden (8,8% meer alcoholvrije bestuurders). Cruciaal is ook dat het aantal zware drinkers dat toch achter het stuur kruipt met de helft is verminderd, waardoor de kans op ernstige ongevallen aanzienlijk is afgenomen.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Eneco Toon
Adverteerder: Eneco
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, OMD, The USP Company, Linden&Barbosa
De kracht van de case samengevat
Ondanks felle concurrentie introduceerde Eneco met groot succes een compleet nieuw soort product: Toon, de nieuwe, revolutionaire thermostaat die mensen inzicht geeft in hun energieverbruik. De campagne wist de latente behoefte aan inzicht succesvol manifest te maken. Winnen op relevantie dus (en niet op gadgetwaarde). Eneco verkocht boven verwachting veel Toon. En meer nieuwe klanten dan ooit stapten over naar Eneco. Toon klanten zijn waardevolle klanten: Toon gebruikers blijven langer. Zo introduceerden we succesvol de nieuwe ‘inzichtwereld’ van Toon. Low interest maakten we high interest. En dat is Effie-waardig.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Postmedewerker. Deel van je leven.
Adverteerder: PostNL
Communicatieadviesbureau(s): Publicis
De kracht van de case samengevat
Een campagne die moeders, vutters, studenten en vele anderen op het idee heeft gebracht dat parttime postbezorger heel goed ‘Deel van je leven’ kan zijn. Met als gevolg 2,2 bezoeken aan de ‘werkenbijPostNl’-website (tegenover 1,2 miljoen in het jaar daarvoor), wat leidt tot een enorme groei van het aantal sollicitanten. Daardoor kon in 2012 volledig in de vacaturevraag van 24.000 nieuwe parttime postmedewerkers worden voorzien. Daarbij zagen we een spectaculaire stijging van PostNL op de ranking van favoriete werkgevers, van plaats 130 naar plaats 27.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Wagner Moto Cross Big Pizza Delivery
Adverteerder: Nestlé Wagner GmbH
Communicatieadviesbureau(s): Publicis, Publicis Dialog
De kracht van de case samengevat
Wagner is als een van de tien hoofdsponsors de uitdaging aangegaan om de uitbundig feestende festivalbezoekers van Zwarte Cross voor zich te winnen. En er is uiteindelijk toch maar één ding waar deze stoere mannen helemaal voor smelten: crossmotoren. Het ‘Wagner Moto Cross Big Pizza Delivery’-team, dat de pizza’s op crossmotoren vlak voor je tent afleverde, was dan ook een grote festivalhit. Deze onverwachte route van awareness door sales zorgde ervoor dat Wagner werd gezien, geliked en vooral enorm veel gekocht!
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Meer verzekerd dan je denkt
Adverteerder: Centraal Beheer Achmea
Communicatieadviesbureau(s): RAPP, DDB & Tribal Amsterdam
De kracht van de case samengevat
CBA is erin geslaagd om het low interest-product ‘inboedelverzekering’, waar consumenten enkel naar kijken tijdens een verhuizing, toch relevant te maken in een woningmarkt in crisis. Met herkenbare voorvallen weet CBA slim in te spelen op een gevoel van twijfel bij consumenten of zij alles wel goed geregeld hebben. Hiermee creëert CBA nieuwe vraag en zetten ze aan tot actie. Consumenten zijn overstag gegaan, wat 44% salesgroei heeft opgeleverd, goed voor een ROI van 187%. De optimalisatieslagen tussen de campagneperiodes door hebben een extra boost gegeven aan het resultaat.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Zin in een ijsje? Dan ga je naar McDonald's
Adverteerder: McDonald's Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko
De kracht van de case samengevat
Wie zin heeft in een ijsje, denkt niet aan McDonald’s. Met een uitgekiende campagne weet McDonald’s zich te positioneren als bestemming voor een ijsje of milkshake. Met een Always On- strategie, die draait om verleiding in plaats van om zomerse verfrissing. De consistente campagne met het product als held verleidt Nederlanders het hele jaar door. Elk jaar wordt ruim meer dan de beoogde 10% omzetgroei behaald, en in vier jaar wordt bijna 38 miljoen euro omzet toegevoegd. Zo wordt McDonald’s Nederland de beste McFlurry- en Milk Shake-verkoper ter wereld.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: We hebben Knaks gegeten!
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko
De kracht van de case samengevat
Unox Knaks bevat voortaan 100% kwaliteitsvlees. Goed nieuws, maar het maakt Knaks nog duurder ten opzichte van het marktleidende private label. Het ligt voor de hand om te focussen op deze kostbare USP, maar communicatie over de betere delen van het varken verovert niemands hart. Daarom besluiten we in communicatie de prioriteiten om te draaien: focus op hoe Knaks ieders favoriet is en gebruik 100% kwaliteitsvlees als geruststellende ondersteuning. Met deze slimme aanpak herovert Knaks het marktleiderschap op het private label en is het weer het onbetwiste A-merk. En dat in crisistijd.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: De snelle hap vol groente
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\Neboko
De kracht van de case samengevat
Hoe laat je drukke families met kinderen vaker Unox Soep-in-Zak eten, in een tijd van veel populairdere snelle maaltijden als pizza, friet of tosti’s? Ons inzicht is dat ouders zich schuldig voelen over de snelle maaltijd omdat de groenten vaak ontbreken. Dit leidt tot de ijzersterke propositie ‘de snelle hap vol groenten’. Door deze slimme en relevante herpositionering van soep wordt het gemak van Unox Soep-in-Zak gekoppeld aan groente. Het resultaat: stijging van de Unox Soep-in-Zak consumptie met 23% en het omzetten van een dalend marktaandeel in +2,3% groei.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Van obscure niche naar populairste reis- & vrijetijdsaanbieder
Adverteerder: Emesa - VakantieVeilingen.nl
Communicatieadviesbureau(s): Van Wanten
De kracht van de case samengevat
VakantieVeilingen.nl zorgt voor een nationale doorbraak van de nieuwe categorie door alle vertrouwensbarrières weg te nemen. VakantieVeilingen.nl groeit drie jaar op rij harder dan de onlinemarkten. En wordt ruim drie keer zo groot in drie jaar. Tegen het economisch tij en de oprukkende stroom concurrenten in. Van obscure niche naar populairste reis- en vrijetijdsaanbieder.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Hoe Indy het beste uit verzekeraars haalt. Van introverte vergelijker naar bekende partij boven de partijen.
Adverteerder: Independer
Communicatieadviesbureau(s): ETCETERA
De kracht van de case samengevat
Independer ontpopte zich snel van introverte vergelijkingsdatabase naar de bekende partij boven de partijen die het beste uit verzekeraars haalt voor de consument en daardoor veel harder groeit dan de onlineverzekeringsmarkt.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Amstel Vrienden van Amstel LIVE!
Adverteerder: Heineken Nederland
Communicatieadviesbureau(s): Doom&Dickson, De Combinatie van Factoren
De kracht van de case samengevat
Doordat de Vrienden van Amstel LIVE! al jaren bestaat en zo groots is, vergeet je bijna dat het een activatie is. Ahoy wordt tijdens de concertreeks even de grootste kroeg van Nederland. In 2012 kreeg de concertreeks een aantal ‘spin-offs’: op de winkelvloer en in een achtertuin in Hoorn. De resultaten: 380.000 verkochte kratten bier (veel meer dan in een gemiddelde campagneperiode), TOMA en merkwaarden krijgen een enorme boost, de waardering voor het evenement is hoger dan ooit en tijdens de zeven concertavonden wordt net zoveel bier verkocht als een gemiddelde kroeg in tien jaar doet.
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Essent E-thermostaat. Van gas en licht naar een warm welkom.
Adverteerder: Essent
Communicatieadviesbureau(s): ETCETERA
De kracht van de case samengevat
De huidige energiemarkt is voor marketeers een enorme uitdaging. Onverschillige consumenten vinden energie uitwisselbaar en kiezen steeds vaker voor de laagste prijs, waardoor de laagsteprijszoekers elk jaar worden rondgepompt. In dit geweld kiest Essent voor de toegevoegde waarde route, bijvoorbeeld met de E-thermostaat. Essent is aantoonbaar succesvol in het ‘de-commoditizen’ en verlengt de relatieduur. Met slimme inzichten en een doordachte campagnearchitectuur doorbreken we het eentonige prijsgeweld en profiteren van het first-mover advantage. Kortom, 65% extra energiecontracten, prettige na-ijleffecten en een, naar de fact based normen van McKinsey, uitzonderlijke ROI.
Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Speeljetoekomst.nu
Adverteerder: Aegon
Communicatieadviesbureau(s): THEY, Momkai, BrandWebbing
De kracht van de case samengevat
Het leek een onmogelijke opgave: mensen laten nadenken over hun pensioen. Toch is het Aegon gelukt. Tussen september 2012 en maart 2013 speelden honderdduizenden mensen hun toekomst. De campagne zette succesvol gamification in om bij te dragen aan de financiële bewustwording van mensen. Dankzij een geïntegreerde aanpak en intensieve samenwerking met en tussen bureaus presteerde het merk beter dan zijn directe concurrenten op merkoverweging en merkvoorkeur, ondanks een lagere share-of-voice. Inmiddels wordt gesproken met Aegon UK, India en Oost-Europa om te kijken hoe de campagne ook daar geïmplementeerd kan worden.
Categorie: Merkcampagne
Titel Case: DELA. Voor Elkaar.
Adverteerder: DELA
Communicatieadviesbureau(s): Ogilvy & Mather Amsterdam, WeFilm
De kracht van de case samengevat
DELA wilde vanuit een strategische heroriëntatie met de visie ‘voor elkaar’ groeien als ondernemingsmerk. De mooiste woorden worden gesproken als iemand overleden is. Zonde. We legden speeches vast met verborgen camera’s; dit werden commercials. Advertenties met alleen ‘Lieve’ waren uitnodigingen om te uploaden en werden als unieke abri’s geplaatst bij de woonplaats van de ontvanger. Een en ander resulteerde in een campagne waardoor DELA qua merkbekendheid, associatie-, reputatie- en promotor-score gigantisch is gegroeid. En leidde tot een verdubbeling van de groei van het verzekerd kapitaal, premie-inkomsten en operationele activiteiten.
Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Smartphone Crew
Adverteerder: Vodafone
Communicatieadviesbureau(s): THEY, ACHTUNG!, OMD, Blue Mango Interactive
De kracht van de case samengevat
Met de Smartphone Crew-campagne stelde Vodafone als eerste aanbieder in de markt service centraal. De Smartphone Crew speelde in op de groeiende behoefte bij de klant aan advies en gemak, en zorgde voor een omslag in het bedrijf: enthousiaste Vodafone-medewerkers werden de helden van de campagne en hadden via diverse kanalen ruim 1 miljoen contacten met hun klanten. Standing By. Met een unieke combinatie van een-op-eencommunicatie en bereiksopbouw slaagde Vodafone erin om als eerste en enige mobiele aanbieder een positieve NPS te behalen.
Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5
De kracht van de case samengevat
Telfort weet met een slimme strategie en een sympathieke en opvallende campagne zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In nog geen twee jaar tijd heeft Telfort zich getransformeerd van schreeuwerige prijsvechter naar sympathiek value-for-money merk, met groot commercieel succes.
De campagne laat niet alleen ongekend goede commerciële resultaten zien maar weet dankzij de overtuigende resultaten het merk Telfort een boost te geven tot de mentale marktleider van het voordeelsegment. Met de Gouden Loeki als prachtig bewijs dat Telfort van een bekritiseerd merk een sympathiek en geliefd merk is geworden.
Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Unox blijft Unox, 2007-2012
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO, Being There
De kracht van de case samengevat
Hoe laat je een gevestigd A-merk groeien ondanks de druk van huismerk, prijzenoorlog, discount en crisis? Door een uitgekiend samenspel van innovatie, activatie, thematische promotie en communicatie. Door een goed gevoel voor wat Nederlanders bindt en bezighoudt, vooral in het meest Hollandse seizoen. Maar altijd vanuit de kracht van het merk. Een merk dat duurzaamheid voor iedereen aantrekkelijk maakt door er juist niet zo moeilijk over te doen. Met een eigen stijl en humor waar menigeen jaloers op is. Want wat er ook verandert, Unox blijft Unox.
Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Obvion. Hypotheken met een geweten.
Adverteerder: Obvion
Communicatieadviesbureau(s): Eigen Fabrikaat
De kracht van de case samengevat
Obvion heeft haar marktaandeel in de totale markt van hypotheken meer dan verdubbeld van 2,9% naar 7,7%. Een stijging van 165% terwijl Obvion haar producten ‘slechts’ via 1500 van de 5000 bestaande intermediairs aanbiedt. De merkcampagne ‘Hypotheken met een geweten’ heeft ervoor gezorgd dat Obvion in zeer korte tijd meerwaarde aan haar merk heeft toegevoegd. Obvion was als merk onbekend en binnen 1,5 jaar is een onderscheidend merk met een geweten neergezet. Obvion werd zo: 1) dé norm voor intermediairs, en 2) op een positieve wijze bekend bij de consumenten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!