Amsterdam kent sinds vandaag de eerste Growth Hacking Academy van Europa, op initiatief van het in growth hacking gespecialiseerde bureau Growth Tribe en het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE). Het gaat om een voltijds programma van drie maanden bij de Universiteit van Amsterdam op de Plantage Muidergracht.
Het eerste programma begint op 2 november en duurt tot eind januari. Deelnemers volgen workshops en werken in teams aan een groeiproject bij een veelbelovende startup. Ze krijgen daarbij persoonlijke begeleiding van ervaren growth hackers en ondernemers.
1. Aan welke eisen moet een goede growth hacker voldoen?
'Data gedreven, goed in bedenken, uitvoeren en analyseren van experimenten, 'executie machine', tech-savy - dus goede beheersing van html5 en CSS - en ongelofelijk leergierig om nieuwe marketing kanalen te testen. Proces gedreven. Eigenlijk een combinatie van een data scientist, developer, designer en technische marketer.
'Deze personen zijn heel zeldzaam, het is bijna onmogelijk om te vinden. Daarom werken wij met multidisciplinaire teams met één developer, één data scientist, één UX designer en één marketeer, zodat je alle skills in huis hebt en zelf georganiseerd en snel kan werken. Bij Spotify noemen ze dit Squads.
2. En wat voor studenten zoeken jullie?
'Ambitieuze master studenten of net afgestudeerden die bij hard groeiende startups aan de slag willen.
'Als deze academie succesvol is, zal de Universiteit van Amsterdam en Vrije Universiteit verder gaan met een officieel programma waar studenten studiepunten kunnen krijgen. En wij willen het curriculum straks ook aanbieden aan het bedrijfsleven voor het opleiden van marketing professionals.'
3. Komt growth hacking niet vooral neer op ondernemerstalent en technisch inzicht?
'Nee, het is een proces van wekelijks experimenten bedenken, uitvoeren en analyseren. Daarnaast wil je alle aannames testen en kijken waar je groei kan optimaliseren. Hiervoor heb je mensen nodig met verschillende vaardigheden. Verder heb je kennis nodig over welke data en marketing tools beschikbaar zijn. Iemand met ondernemerstalent kan wel goeie experimenten bedenken, maar heeft nog steeds hulp nodig bij UX design en technische vraagstukken. Bijvoorbeeld hoe installeer je de tool mixpanel? De uitdaging ligt bij veel bedrijven in het opzetten van multidisciplinaire teams die snel en zelfstandig kunnen werken via agile en scrum.
'Ten slotte is er een versnelling gaande van nieuwe marketing kanalen om nieuwe klanten te benaderen. Zo kun je adverteren via Instagram, videocontent live-streamen via Meerkat of Pericope en je product promoten via Virtual Reality. Allemaal nieuwe kanalen waar nog niemand ervaring mee heeft. Het is testen wat werkt en wat niet werkt.'
4. Studenten gaat aan de slag voor een echte start-up. Welke?
'We zijn in gesprek met acht startups, waaronder Catawiki, Bloomon, Usabilla, Framer, Randstad Direct en The Cloakroom. Maar hier kunnen nog veranderingen in komen.'