De RAB Radio Advertising Awards zijn bekend en Bristol is radioadverteerder van het jaar 2017. De vakjury vond de radiocommercial van Tele2 de beste. McDonald’s was de favoriet van de Nederlandse consument.
De beste branded content case was van Holland Casino. Arthur Terpstra van Magna Global is radioplanner van het jaar en TBWA\NEBOKO werd uitgeroepen tot beste radioreclamebureau.
Radioadverteerder van het jaar
Bristol (OMD) mag zich radioadverteerder van het jaar 2017 noemen. De jury: 'Deze adverteerder heeft lef door radio als dragende kracht te kiezen voor de introductie van een nieuwe positionering. Het merk wordt opgefrist door te werken met Philippe Geubels en door de humoristische, door actualiteit gedragen radiocommercials.'
Vakjuryprijs voor Tele2
De vakjuryprijs voor beste radiocommercial gaat naar Tele2 met de commercial ‘Valentijn’, gecreëerd door reclamebureau Indie en Studio Alfred Klaasen. MEC zorgde voor de radioplanning. Luister hier de commercial.
De jury zegt over deze winnaar: 'De copy van dit eigentijdse mini-hoorspel zit zeer goed in elkaar, midden in de belevingswereld van jongeren. Het inhaken op Valentijn heeft niet de overhand. Uniek en toch herkenbaar in de serie.'
Publieksprijs gaat naar McDonald’s
Met 24% van de stemmen kiest de Nederlandse consument ‘Excuus’ van McDonald’s als beste commercial. De radiospot is gemaakt door TBWA\NEBOKO en Earforce, de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards verdient. OMD is het mediabureau.
Voor deze prijs werden negen voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials door minimaal 600 respondenten werden beoordeeld. De voorrondes werden uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Mensen konden stemmen via de website debesteradiocommercial.nl.
Branded content award voor Holland Casino
Voor de categorie branded content (non-spot) is beoordeeld of de radiozender en de adverteerder elkaars merkwaarden versterken en of het programmaonderdeel op natuurlijke wijze in het radioprogramma past. Dat kwam bij Holland Casino met de actie ‘Lukt ’t ze, of lukt ’t ze niet?!’ het beste tot uiting. Coen en Sander gingen live op de radio diverse uitdagingen aan. Aan luisteraars werd gevraagd om in schatten of het zou lukken. De luisteraar die het goed gegokt had, won en maakte kans op een reis naar Las Vegas. De jury zegt hierover: 'Zeer vermakelijke radio die goed paste binnen de kenmerkende stijl van Coen en Sander en die leuke interactie creëerde met de luisteraars.'
Radiospecialist Arthur Terpstra van Magna Global
Arthur Terpstra van Magna Global wint de titel van radiospecialist, net als vorig jaar. De jury: 'Arthur heeft vorig jaar het ambitieniveau neergezet door de titel te winnen en maakt het dit jaar weer waar door zich een waar radio-ambassadeur te tonen met veel analyses en publicaties. Hij inspireert collega’s en leert ze het radioplanningvak. Arthur weet adverteerders te overtuigen van de kracht van radio en de door hem gemaakte keuze in zenders en uitzendtijden.'
Oeuvre-award voor Evert Bronkhorst
Evert Bronkhort van Vizeum kreeg een oeuvre-award. Hij wordt tegenwoordig door diverse media geconsulteerd om ontwikkelingen in de radiowereld te duiden. De jury: 'Evert gaat verder dan alleen de luistercijfers; hij is benieuwd naar het programma achter het luistercijfer (zelfs als dit in de nacht wordt uitgezonden). Evert is een van de zeldzame radioprofessionals die daadwerkelijk een mening heeft gevormd over programmamakers, radioprogramma’s en radiostations.'
Radioreclamebureau van het jaar is TBWA\NEBOKO
De jury: 'TBWA is over de hele linie goed in het vak van radioreclame. De scripts worden speciaal voor radio geschreven in plaats van een kopie te zijn van de televisiecommercial. Meerdere creatieve teams maken uitzonderlijke radiocommercials en dragen radioreclame een wam hart toe. Door deze continue levering van kwaliteit is TBWA\NEBOKO ook in 2017 (net als 2016) radioreclamebureau van het jaar.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!