Wie zijn de 100 beste marketeers van Nederland? In aanloop naar de bekendmaking van de Marketeer of the Year, 31 maart, gaan we de lijst af.
100 (94) Rob Peters, managing director Desso
Het ziet er fraai uit, de online tool van Tarkett waarmee de consument en designer alvast een gevoel krijgt bij het uitzoeken van een vloer. Floor is the new Playground, zoek het eens op. Peters is trots op de nieuwe manier waarop de merken Tarkett en Desso zijn gepositioneerd: ‘Door esthetiek, productfunctionaliteit en duurzaamheid met elkaar te verbinden.’ En dat in een wereld waarin alles complexer wordt. ‘Het meeste succes heeft degene die het best hart en hoofd bereikt van zijn doelgroep.’
99 (-) Sander van der Linden, marketing director Benelux bij Jacobs Douwe Egberts
Bij Jacobs Douwe Egberts wordt keihard gewerkt, maar ook heel veel gelachen. Dat vindt Van der Linden belangrijk: heb lol in de dingen die je doet. Trots is hij op de introductie van de Carista, de vrijwilliger die binnen zorginstellingen de interactie aangaat met ouderen tijdens koffie- en theemomenten. Met dank aan DE ontzorgt de Carista het personeel en de ouderen genieten van het moment. ‘Zo maken we dagelijkse momenten waardevoller voor mensen met de lekkerste koffie of thee.’
98 (-) Fons Jurgens, voorzitter Raad van Bestuur Efteling
Als De Efteling een nieuwe attractie introduceert gaat dat gepaard met een hoop bombarie. Voor de nieuwe dive coaster Baron 1898 bedachten Jurgens en zijn mensen een 360-graden-video waarin kijkers de vrije val van 37,5 meter telkens vanuit een ander perspectief kunnen beleven. De virtuele duik deed zelfs op de smartphone al duizelen. Jurgens krijgt energie van ‘een rondje Sprookjesbos’ en is er trots op dat De Efteling verder is gaan kijken dan alleen het eigen land.
97 (-) Margaret Versteden, chief marketing officer Bol.com
Ze volgde vorig jaar mei Michel Schaeffer op nadat ze carrière had gemaakt bij Nike Europa en als partner bij Bain & Company. Bij die laatste specialiseerde ze zich in FMCG, retail en e-commerce. ‘De ambitie, gedrevenheid en positieve energie die er bij Bol.com vanaf spat, ervaar ik als zeer inspirerend. Januari 2016 sprak Versteden tijdens de Webwinkel Vakdagen. Daar roemde ze de historie die Bol.com heeft meegemaakt. ‘We groeiden van een online boekenwinkel tot een verzameling speciaalzaken in het Nederlandse taalgebied. Dat is bijna ongelofelijk.’
96 (-) Evita Stoop- Fievez, cmo lead bij Microsoft Nederland
Trots is ze hoe Microsoft de digitale revolutie heeft vormgegeven. ‘We hebben op verschillende manieren laten zien wat het verfriste Microsoft de komende jaren te bieden heeft.’ Stoop houdt ervan die veranderingen te zien en om te zetten naar een waarde propositie. Zo persoonlijk mogelijk contact maken met mensen is een ander speerpunt. Dat doet Microsoft op een geloofwaardige manier, bijvoorbeeld door de inzet van influencers en sterke gepersonaliseerde content. ‘Met marketing als verbinder en versterker in een netwerk van verschillende vakgebieden.’
95 (-) Yvonne Nassar, head of marketing & innovation bij RAI Amsterdam
Dit is het moment voor marketeers om hun invloed aan de strategietafel te vergroten’, stelt Nassar. ‘Om alles wat we zien, horen en voelen, te vertalen naar kansen voor onze organisaties.’ Zelf werkt ze mee aan het toekomst proof maken van de RAI. Hoe? ‘Hoe? ‘Door het vertalen van trends en klantinzichten naar de branche en de business.' Via trendrapporten en blogs wordt kennis gedeeld en de RAI als kennisleider gepositioneerd. De belangrijkste context voor marketing volgens Nassar: ‘Verandering is de enige constante.’
94 (9) Thecla Schaeffer, cmo G-Star
‘Marketing begint bij business strategie.’ Zo luidt de bondige visie van Schaeffer op het marketingvak. Trots is ze op het opzetten van het co-ownership tussen Pharrell Williams en G-Star. Na de succesvolle RAW for the Oceans collectie is Pharrell mede-eigenaar geworden van het jeansmerk. ‘Het is een nieuwe manier van werken met celebrities die wellicht leidt tot meer.’ Schaeffer bewondert Williams om zijn bijzondere creatieve geest en zijn vermogen over grenzen heen te kijken.
93 (89) Inge Metz, Manager Acquisitie & Innovatie Save the Childeren
Nu bij Save the Childern, maar deed hiervoor opvallend marketingwerk voor Stichting ALS. Door vakgenoten wordt deze strategie genoemd als voorbeeld voor de manier waarop NGO's met marketing en communicatie moeten omgaan.
De campagne is alweer een enkele jaren oud maar het effect blijft.
92 (-) Marko van Dijk, head of marketing bij Specsavers
Hij ziet marketing als geweldige tool om klanten naar een winkel te trekken. ‘Het moet altijd duidelijk bijdragen aan de resultaten’, zegt Van Dijk. Hoorzorg is sinds een aantal jaren een nieuwe service van Specsavers, en met succes: ‘We zijn in staat geweest met hele scherpe marketingactiviteiten op vrij korte termijn een belangrijke speler in deze markt te worden.’ Tot slot spreekt hij zijn bewondering uit voor Barack Obama. ‘Een man met een bijna Europese instelling die ondanks alle weerstand doorgaat met zijn liberale ideeën en principes.’
91 (75) Janine Bos, directeur marketing & communicatie Randstad Groep Nederland
De lat hoog leggen en ‘m vervolgens aantikken, dat geeft haar energie. Het grootste succes van Randstad was de introductie van de campagne “Worden wie je bent”. Het staat voor de filosofie van Randstad: laat ons helpen jouw talent te ontdekken. Volgens Bos zal marketing in combinatie met technologie in de toekomst allesbepalend worden, in elke business en elke branche. ‘Ontkennen heeft geen zin. Zorg dat je deze twee zo snel mogelijk integreert.’
90 (-) Alexander van Slooten, marketingdirecteur Wehkamp
Talent. Dat is waar Van Slooten energie van krijgt. ‘Ik heb mensen in mijn team die me echt verrassen en inspireren. Stiekem ben ik soms jaloers op hun enorme kennis.’ Zijn focus ligt op het verbeteren van de marketing-effictiviteit. ‘Kleine aanpassingen in de algoritmes leiden vaak al tot grote resultaten.’ Het draait steeds meer om data: ‘De winst voor de consument is dat steeds minder met hagel wordt geschoten en hij zich niet ongewild geconfronteerd ziet met allerlei niet-relevante en storende boodschappen.’
89 (-) Peter Kentie, managing director at Eindhoven365
Kentie is gek op competities. ‘Het is stimulerend om de maat te worden genomen. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft en je je verhaal op orde houdt.’ Hij was dan ook trots op de Dutch Design Award voor beste opdrachtgever, ‘echt een biggy voor ons team.’ Hij heeft ervaren dat de bijdrage van Eindhoven365 aan stad en regio mensen en instellingen echt raakt. Het grootste succes van het afgelopen jaar: ‘De internationale erkenning en voorbeeldvorming over Eindhoven als energieke en richting wijzende stad van de toekomst.’
88 (96) Luc Suykens, Harley Procter marketing director Procter & Gamble
De beste campagnes volgens Suykens: ‘Degenen die voortkomen uit een creatief idee dat is gebaseerd op een inzicht dat zo relevant en zo groot is dat het consumenten raakt, onafhankelijk van het kanaal of platform dat wordt ingezet.’ Hij noemt de “Bedankt, Mam”-campagne met Sven Kramer – ‘Een atleet van wereldklasse’ - en moeder Elli als voorbeeld van iets waarop hij trots is. Deze was gelinkt aan de Olympische spelen in Sochi. ‘Binnenkort komen we met een nieuwe atleet en moeder voor Rio.’
87 (-) Han De Ruiter, chief customer officer Aegon
De ambitie van Aegon is volgens Han de Ruiter: ‘De meest aanbevolen verzekeraar zijn.’ Na de beursgang was Aegon de klant uit het oog verloren. Een nieuwe positionering heeft daar verandering in gebracht en nu heeft Aegon die klant weer in beeld. Sterker nog: er is weer rechtstreeks contact. Nieuw bij Aegon zijn de vrijblijvende Aandacht-gesprekken, waarin onafhankelijke adviseurs klanten en niet-klanten van Aegon telefonisch bijpraten over welke financiële zaken aandacht nodig hebben.
86 (-) Jurjen Algra, commercieel Manager Greenchoice
Greenchoice is afgelopen jaar uitgeroepen tot beste energieleverancier door de Consumentenbond, vanwege duurzaamheid en service. ‘Echt bijzonder is dat we klanten helpen zélf in actie te komen’, zegt Algra. ‘Dat is goed voor loyaliteit en investeringen in duurzaamheid. Onze klanten financierden in 2015 twee grote zonnepaneelprojecten. 15.000 klanten bezitten samen 9 windmolens. Wij maken dat mogelijk. Dat is heel gaaf.’ Waar krijgt hij zelf veel energie van? ‘Humor en positief denken, die combinatie.’
85 (-) Selma Postma, general manager van Albert Heijn Online
‘Persoonlijke prestaties zijn ook altijd teamprestaties’, vindt Postma. ‘Ik ben trots op het feit dat we onze innovatie en groei versnellen en steeds meer de mentaliteit van een start-up krijgen binnen Albert Heijn.’ Het grootste succes zat ‘m in de double digit groei van AH Online in combinatie met de verbetering van de kwaliteit van deze service. ‘We maken het leven van steeds meer klanten net wat makkelijker. Met Allerhande recepten of de Allerhandebox geven we een antwoord op de vraag: wat eten we vandaag.’
84 (-) Hanneke van Ormond, campagnemanager en woordvoerder Wakker Dier
Dat ze met een klein team van slechts drie campaigners de plofkip uit de schappen hebben gekregen, daar is Van Ormondt het meest trots op. De twee marktleiders – AH en Jumbo – zijn al om, waardoor de halve Nederlandse kipconsumptie al plofkipvrij is. ‘Zelfs discounter Aldi zwichtte vorig jaar voor onze tv-campagne.’ Met volle overtuiging achter je boodschap staan loont. ‘Met creativiteit, durf en een mix van pers en reclame is als kleine speler succesvol weerwoord te geven aan grote bedrijven met gigantische reclamebudgetten.’
83 (-) Joris Merks, head of digital transformation Google
Hij creëerde het afgelopen jaar zijn eigen rol binnen Google, om adverteerders beter te kunnen helpen met hun digitale transformatie. ‘Ik heb tijd vrijgemaakt om samen met adverteerders te innoveren en cases te maken met digitaal denken als kloppend hart van de strategie.’ Verder schreef Merks een boek, Online Brand Identity, waarin dwarsverbanden tussen techniek, creativiteit, data en strategie worden gelegd. ‘Als een adverteerder mede dankzij mijn werk een doorbraak maakt en een “ouderwetse” strategie vervangt door nieuwe technologie, dan Hij creëerde het afgelopen jaar zijn eigen rol binnen Google, om adverteerders beter te kunnen helpen met hun digitale transformatie. ‘Ik heb tijd vrijgemaakt om samen met adverteerders te innoveren en cases te maken met digitaal denken als kloppend hart van de strategie.’ Verder schreef Merks een boek, Online Brand Identity, waarin dwarsverbanden tussen techniek, creativiteit, data en strategie worden gelegd. ‘Als een adverteerder mede dankzij mijn werk een doorbraak maakt en een “ouderwetse” strategie vervangt door nieuwe technologie, dan krijg ik de meeste energie.’
82 (-) Marcel van Kesteren, leader integrated marketing communication C&A
81 (68) Michel Schaeffer, bestuurslid Qpark
Het meest trots is hij op zijn afscheid na veertien jaar bij Bol.com. Het grootste succes was dat Bol.com ook in 2015 weer het snelst groeiende winkelbedrijf van Nederland en België was, door de grens van 6 miljoen actieve klanten ging en op een haar na de eerste plek van Hema wist te veroveren als meest onmisbare merk. Bouwen aan iets nieuws dat het leven gemakkelijker of leuker maakt geeft Schaeffer energie. ‘Grote kans dus dat ik na mijn sabbatical weer aan een nieuw avontuur begin.’
80 (74) Jeroen Coenen, head of marketing Northern Europe Salesforce
‘Microsoft heeft mij gevraagd te helpen om enterprise marketing in West-Europa in de organisatie aan te pakken’, zegt Coenen. ‘Dat is voor mij het grootste succes van het afgelopen jaar.’ Volgens Coenen verandert technologie de manier waarop we zakendoen. De snelheid van die veranderingen neemt alleen maar toe. Marketing speelt daardoor een steeds belangrijkere rol in het succes van bedrijven. CIO’s zijn betrokken bij de publieke perceptie, CEO’s zien nieuwe businessmodellen en CMO’s worstelen met data. Om samen de interactie met klanten te verbeteren.
79 (30) Alexander Klopping & Marten Blankesteijn, oprichters Blendle
Betalen voor losse artikelen in plaats van complete kranten of magazines. Het is een concept dat enorm aanslaat in Nederland. Begin dit jaar stond de teller van het aantal gebruikers op 500.000. In juni begon Blendle in Duitsland en momenteel verkennen Klöpping en Blankesteijn de Amerikaanse markt. Een verklaring voor het succes? ‘De meeste bedrijven begrijpen gewoon echt niet hoe je een app bouwt’, aldus Blankesteijn. ‘Ze snappen niet dat je het leuk en gemakkelijk moet maken. Dat je in principe elke onnodige klik moet vermijden.’
78 (81) René Jaspers, director marketing & business insights McDonald’s Nederland (tot oktober 2016)
De succesvolle introductie van Ontbijt bij McDonald’s is waar Jaspers met plezier op terugkijkt. ‘Het is een enorme lange termijn bijdrage aan het commerciële succes.’ Van innovatie krijgt hij energie, ook als hij om zich heen kijkt. ‘De impact van Tesla is interessant. Ik denk dat de meeste mensen zich pas over vijf jaar realiseren wat Tesla voor een revolutie aan het veroorzaken is.’ Zijn visie op het vak: ‘Zonder “putting the customer first” heb je weinig meer op de markt te zoeken.’
77 (86) Maarten Vernooij, marketingdirecteur Philips Lighting Benelux
De lichtindustrie is volop in beweging en Philips Lighting neemt daarin het voortouw. Met Light-as-a-Service en Circular Lighting wordt met nieuwe business modellen gepionierd en met technologische innovatie als Philips HUE en Power-over-Ethernet Connected verlichting verandert Philips snel in een Internet-of-Things voorloper. Een belangrijke motivator voor Vernooij is verandering. ‘Met de lichtindustrie die volop in transformatie is, Philips dat zich gaat splitsen en met een radicaal veranderende marketingdiscipline zit ik iedere dag middenin de snoeppot.’
76 (-) Saskia Egas Reparaz, senior vice president Marketing & Format Albert Heijn
Ze is trots op de transitie die Albert Heijn To Go heeft doorgemaakt, en nog steeds doormaakt. ‘Deze formule is een enorme aanjager van vernieuwing in de markt.’ Ze wil in alle opzichten de allerbeste winkel in de buurt zijn. ‘Dat betekent niet alleen service, kwaliteit en betaalbare boodschappen. Het gaat ook om de wil om midden in de maatschappij te staan en de menselijke maat.’ Met 900 winkels heeft AH een verantwoordelijkheid. ‘Dat vraagt om sensitiviteit, betrokkenheid en bereidheid om verder te kijken dan de boodschappenkar.’
75 (-) Barbera Wolfensberger, CMO TMG
Het was een bijzonder werkjaar voor Wolfensberger. Ze besloot per april te stoppen bij FHV BBDO en begon in november bij TMG. In de tussentijd besteedde ze aandacht aan haar nevenfunctie voor het Ministerie van EZ als boegbeeld van de Topsector Creatieve Industrie. TMG lijkt een redelijk onverwachte move, maar ze is daar op haar plek: ‘De functie van CMO is volledig nieuw binnen TMG en het voelt heel goed om met mijn ervaring vanuit deze functie bij te mogen dragen aan de ongelofelijke hoeveelheid vernieuwing’.
De Marketeer of the Year 2016 wordt bekend gemaakt tijdens de Dutch Marketing Awards, op 31 maart aanstaande. Wilt u er bij zijn? Er zijn nog maar een paar kaartjes over. Schrijf u in op de site.
Bekijk hier de nummers 74-50. De hele Top100 Beste Marketeers van Nederland vindt u terug in Tijdschrift voor Marketing 04-2016, die 5 april op de mat valt.