De retailbedrijven die de afgelopen twee maanden failliet gingen, V&D, Macintosh Retail Group (met merken als Manfield, Dolcis, Pro Sport, Invito, Scapino en het eerder doorgestarte Halfords) en vorige week nog Perry Sport en Aktie Sport waren samen in 2015 goed voor bruto 13.894.919 miljoen aan reclamebestedingen. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen.
Gezamenlijk hebben de bedrijven van 2011 tot en met 2015 voor ruim 95 miljoen euro aan reclamegeld besteed in diverse media. In 2015 waren de bestedingen wel het laagste in die vijf jaar.
V&D
V&D was verreweg de grootste adverteerder van deze retailers. Vorig jaar besteedde de warenhuisketen bijna 12 miljoen euro bruto in verschillende media. V&D besteedde het meest op tv - 7.191.713 miljoen -, radio - 2.230.941 – en folders – bijna 1,5 miljoen euro. Naar dagbladen ging 642.232 euro bruto.
Het advertentiebudget van V&D was in 2015 wat lager dan het jaar ervoor (11,9 miljoen om 12,1 miljoen)
Het doorgestarte Scapino was in 2015 de één na grootste adverteerder van de failliet gegane ketens en goed voor 1.287.164 euro aan reclame-uitgaven.
Aktiesport en Perry Sport
De vorig week failliet verklaarde sportzaken van Aktiesport en Perry Sport hadden juist in deze periode campagnes lopen op tv en radio. De twee retailers hadden vorig jaar niets op televisie gedaan, voor dit jaar stond er voor 1.531.349,93 gepland voor tv en radio.
Opvallend was dat op de dag dat de nieuwsuitzendingen over het faillissement berichtten in de reclameblokken nog commercials van Perry Sport waren te zien.
Het is niet bekend wat de retailers online hebben besteed de afgelopen jaren. Die cijfers geeft Nielsen niet.
Meer cijfers hier.
In Adformatie #03 meer over V&D