Dit is een manier om de slagingskans van productinnovaties te vergroten

De situatie waarin consumenten zich bevinden, is van grote invloed op hoe zij de smaak van voedingsmiddelen beoordelen.

Dit concluderen onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research na een onderzoek met vliegtuigmaaltijden. Een real-life situatie, zoals die aan boord, is volgens de onderzoekers in het lab goed na te bootsen.

, biedt volgens de onderzoekers fabrikanten aanknopingspunten om de voorspellende waarde van producttests, en daarmee de slagingskans van productinnovaties, aanzienlijk te vergroten. 

Vliegtuigmaaltijd

De onderzoekers lieten 466 consumenten een vliegtuigmaaltijd beoordelen. De helft (242 mensen) deed dit in het lab: in gangbare testcabines en in een omgeving waarin de situatie aan boord was nagebootst.

De deelnemers zaten ‘aan boord’ in vliegtuigstoelen in rijen dicht achter elkaar, en ontvingen elk een boarding pass. Ze kregen veiligheidsinstructies en op de achtergrond klonk het geluid van vliegtuigmotoren. De maaltijden werden geserveerd door stewardessen.

De overige deelnemers (222 mensen) beoordeelden hun maaltijd tijdens een reis aan boord van een echt vliegtuig. In totaal werden vier verschillende vliegtuigmaaltijden (twee met rijst, twee met pasta) getest.

In testcabine of aan boord

De beoordeling van maaltijden in de nagebootste vliegtuigsituatie kwam sterk overeen met die aan boord van een echt vliegtuig. De beoordeling in de testcabines week bij de helft van de maaltijden significant af van die in de andere situaties.

In de testcabines gaven deelnemers de maaltijden allemaal een vergelijkbaar rapportcijfer; in de beide situaties ‘aan boord’ kwam de ene maaltijd duidelijk als lekkerder uit de bus dan de andere.

‘De resultaten van ons onderzoek bewijzen de meerwaarde van testen in een real-life omgeving’, zegt Nancy Holthuysen, onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research, en projectleider.

Van de markt

Gemiddeld verdwijnt twee derde van de voedingsmiddelen na introductie binnen een jaar weer van de markt, omdat consumenten ze minder waarderen dan verwacht. Fabrikanten en cateraars beperken zich bij het testen van producten vaak tot een beoordeling door consumentenpanels in testcabines. Zij vinden, volgens de Wageningse onderzoekers, research in een real-life situatie vaak te duur, te tijdrovend of te ingewikkeld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie