Twitter heeft 8 Nederlandse merken geselecteerd die heer en meester zijn in communicty management. De een is 24/7 paraat, de ander geeft weer een verwachte reactietijd aan.
1. Heineken_NL
Het Twitteraccount van Nederlands bekendste biermerk over de grens is leven ingeblazen in augustus 2009. Zeven jaar later vermaakt het meer dan 18.000 volgers met humoristische Tweets voor de fans van bier en sport. Heineken reageert ook vaak op tweets van andere gebruikers.
Gelukkig vergeten ze niet een van de belangrijke redenen om op Twitter te zitten en verleent het hoofdstedelijke biermerk ook uitstekende webcare.
Breaking news: belangrijkste medaille alsnog uitgereikt! pic.twitter.com/XeODN87JIA
— Heineken NL (@Heineken_NL) 23 augustus 2016
2. @KLM
Niet alleen Nederlands trots in de lucht maar ook op social media. Sinds juli 2009 geeft KLM ons een kijkje in de virtuele cockpit via Twitter. Regelmatig kunnen 2,2 miljoen volgers zien door middel van video’s hoe bijvoorbeeld het voedsel wordt bereid, wat er gebeurd met het afval en hoe trolleys worden schoongemaakt.
Ook blikt het account graag even terug in de tijd met oude foto’s van vroeger. Mocht je vragen hebben over KLM, dan beantwoorden ze die graag in twaalf verschillende talen. Check altijd even KLM’s header, daarin geven ze de verwachte reactietijd aan!
A trolley washing machine! https://t.co/SLbFKSrjBh #InternOnAMission pic.twitter.com/IUyTQ7JHBe
— Royal Dutch Airlines (@KLM) 14 januari 2017
3. @Coolblue
2009 was een goed jaar, want ook Coolblue arriveerde in mei op Twitter. Het merk houdt zijn fans graag op de hoogte van alles wat er rondom hen gebeurd, maar er is ook ruimte voor plezier. Elke maand verschijnt er een overzicht met de vijf leukste gesprekken op social en ook de ‘coolbloopers’ worden met trots gepresenteerd aan hun 38.000 volgers. Verder beschrijft Coolblue zichzelf als ‘obsessieve klantenservice’ en staan zij elke dag tot 23:59 voor je klaar.
Ja ik wil. 5 x onze leukste social gesprekken van de afgelopen maand. ➜ https://t.co/d6U8j3IROT pic.twitter.com/tToY5NaWGC
— Coolblue (@Coolblue_NL) 6 januari 2017
4. @ABNAMRO
Binnenkort mogen er 10 kaarsjes worden uitgeblazen bij ABN AMRO, want @ABNAMRO bestaat 10 jaar. De 70.000 volgers mogen op elk moment van de dag bij hen aankloppen met prangende vragen, vervelende problemen, of andere bankzaken. Ook schept het account duidelijkheid over de duur van stortingen, wanneer er onderhoud wordt gehouden en laten ze graag zien waar de ABN AMRO zich nog meer mee bezig houdt naast bankieren.
Vanwege onderhoud kun je zondag 08-01 tussen 01:00 en 04:00 uur geen gebruik maken van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL. pic.twitter.com/N3tm23BXH1
— ABN AMRO (@ABNAMRO) 6 januari 2017
5. @KPN
KPN heeft meerdere Twitteraccounts, zodat er een duidelijk onderscheid ontstaat in de inhoud. Hierdoor hoeven klanten die alleen geïnteresseerd zijn in de status van KPN niet andere berichten te lezen en andersom. Via KPN kan “nieuws, actualiteiten en wetenswaardigheden over KPN” gevolgd worden en via @KPNWebcare kunnen er vragen worden gesteld over de diensten. Complimentjes zijn ook altijd welkom.
@Mir4real Graag gedaan. Geniet ervan Mirjam! pic.twitter.com/7IXaNtFILn
— KPN Webcare (@KPNwebcare) 12 januari 2017
6. @Eneco
Via Twitter houdt Eneco ons op de hoogte van groene energie en innovatie, en hoe Eneco hieraan meewerkt. Serieuze onderwerpen, maar gelukkig kan er ook gelachen worden, met name bij de webcare. Daar zijn ze groot fan van behulpzame tweets, maar niet zonder grappige afbeeldingen en GIF-jes.
Alle Nederlandse kantoor- en productielocaties van @UnileverNL draaien vanaf 1 januari 2017 op windenergie. pic.twitter.com/1QjbgcjjrX
— Eneco (@Eneco) 13 december 2016
7. @NS_Online
De NS houdt van tweeten. Heel veel tweeten. In minder dan 7 jaar tijd heeft het account al bijna de 1.000.000 Tweets aangetikt. Via de Tweets wordt de reiziger vooral op de hoogte gehouden van het treinverkeer, maar ook voor alle andere vragen en opmerkingen kunnen ze hier op elk moment van de dag terecht.
@NS_online waarom zien de treinen er niet zo uit ?. Dit zou de wereld zo veel beter maken! pic.twitter.com/1VE5A47qa8
— Romy Hofma (@xromyhofma) 16 januari 2017
8. @PostNL
De webcare van PostNL is de hele week door beschikbaar en geeft aan binnen een uur te reageren op jouw tweet (wanneer je deze op tijd verstuurd). Mocht er wat aan de hand zijn met het bezorgen van de post, dan zal je dat hier als eerste weten. Natuurlijk mag je ook met andere vragen komen, bijvoorbeeld over jouw eigen post. Alhoewel er ook weleens iets fout gaat bij PostNL, staan ze open voor kritiek en leren ze graag van hun fouten.
We hebben iemand #BOOS gemaakt, dus we kunnen wel wat gezonde broccoli gebruiken. #wordenwesterkervan https://t.co/E209SAT6rL pic.twitter.com/XRxwn9YcH8
— PostNL (@PostNL) 17 november 2016
#CMAD - Community Manager Appreciation Day met Twitter
Maanag 23 januari wordt voor de zeventiende!!! keer Community Manager Appreciation Day gevierd. Een speciale dag waarop Community Managers in het zonnetje worden gezet en de belangrijke rol van hen aandacht krijgt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!