Eind 2003 was ik bij een bijeenkomst voor jongeren die ik samen met een fabrikant had georganiseerd. Op de vraag welke radiostations ze luisterden, kwam unaniem als antwoord FunX. Dat was voor mij de eerste keer dat ik hoorde van het station, dacht dat MP3 het helemaal was, of radio 538 of een ander groot station. Maar gewone radio was in werkelijkheid ouwelullenradio zeiden ze, als format bedacht door buitenstaanders en gewone radiostations stonden ook nog eens stijf van de commercials.
Vandaag een interessant stukje in de Volkkrant over FunX en het aardige is dat als je het leest, het succes van FunX grote overeenkomsten heeft met het succes van weblogs.
Het station is laagdrempelig. Het staat midden in zijn doelgroep en geeft de mogelijkheid te reageren. Het station is autenthiek en wordt met minimale middelen gemaakt. Het wordt niet gemaakt met commercie als uitgangspunt, maar geeft commercie wel de ruimte, maar dan op een andere manier dan traditionele radiostations. Ze hoeven geen programma's te maken op adverteerders te trekken, het gaat om de liefde voor de muziek. Zo maar even wat overeenkomsten met weblogs.
Het (publieke omroep!!) station werd 3 jaar geleden op initiatief van toenmalige staatssecretaris Van der Ploeg, door lokale omroepen van de vier grote steden opgericht. Voor het station geen grote reclamecampagnes, dat bleek helemaal niet nodig, jongeren tipten elkaar via MSN Messenger over het bestaan van het radiostation. Inmiddels is het station het best beluisterde onder jongeren in de randstad.
Het geheim volgens programmadirecteur Dannawi: Wij zijn onze luisteraars. De jongeren willen zich serieus genomen voelen. Dan moet je geen radio maken vanuit de gedachte, de jeugd zal dit wel willen horen, verklaart hij. Maar vanuit, wat willen JULLIE horen?
Op allerlei manieren laat het station zien dat ze midden in hun doelgroep staan en de doelgroep betrekt bij de ontwikkeling van het station.
Tja dat lijkt toch wel heel veel op het verhaal achter weblogs.Ook daar kun je zeggen: wij zijn de bezoekers. Net zoals: wij zijn de luisteraars. Het succes is goed te verklaren, want de behoefte is er vanuit de maatschappij en daar passen verschillende deksels op. En als er een structurele behoefte is aan dit soort zaken, weet je ook dat de kans erg groot is dat het niet zomaar overwaait, dat er sprake is van een fundament.
Sorry marketeers, hypes gaan over, maar behoeftes die dieper zitten die blijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!