De favoriete Marketingrebel van Laura Janknegt

'The Things Network verlengt zintuigen en maakt het leven makkelijker'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, Hét . Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, vroeg Tijdschrift van Marketing vijf marketeers naar hun persoonlijke, favoriete marketingrebel. Vandaag: Laura Janknegt, Brand Manager bij MSD.

Internet of Things
&;Al gehoord van The Things Network? Mede-initiatiefnemer en ras-ondernemer Wienke Giezeman is begonnen met het opzetten van een ‘internet of things’. Het idee is om een wereldwijd, gratis en open gecrowdsourced netwerk van apparaten te maken waarin alles met elkaar wordt verbonden. Apparaten kunnen met elkaar gaan samenwerken. En in onze eigen hoofdstad Amsterdam wordt het open source systeem nu als eerste uitgerold onder de naam &;The Things Network&;.

Amsterdam
Door het plaatsen van tien kastjes, met elk een bereik van een straal van vijf kilometer, wordt heel Amsterdam gedekt. De kastjes zijn betaalbaar - 1.000 euro per stuk - en er kunnen wel 10.000 apparaten worden ondersteund met één kastje. De technologie is zeer geschikt om de status van voorwerp op te vragen. De gemeente zou bijvoorbeeld kunnen checken of een bepaalde prullenbak vol is, of de lantaarnpalen in een bepaald gebied aan staan en hoe groot de verzakking op een bepaalde plek is. En heb je een sloepje in Amsterdam? Dan kun je een balletje in je boot leggen. Als dit balletje gaat drijven, doordat de boot water vangt, krijg je een sms. Sms je vervolgens het woord ‘hoos’ terug, dan komt hoosjebootje.nl direct langs om je boot leeg te pompen.

Zintuigen verlengen
Wat betekent dit nou voor ons als individuen of als bedrijven? &;Het verlengt zintuigen en maakt het leven makkelijker. Het biedt de verbinding tussen een ding, een mens en een dienst&;, aldus Giezeman.

Wereldwijd
De uitrol in Amsterdam is slechts het begin. Een wereldwijd open toegankelijk internet der dingen wordt binnenkort werkelijkheid. Als dat geen marketingrebel is…

is Brand Manager bij MSD.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie